Kuidas olla keerulistel aegadel hea juht?
Dale Harbison Carnegie (1888-1955) oli ameerika kirjanik ning müügi- ja motivatsioonikoolitaja, kelle nimi tänapäeva lääne kultuuriruumis tutvustust ei vaja. Carnegie uuris oma kõnekunsti kursuste jaoks sadu kuulsate inimeste elulugusid ning otsis neist õnnevalemit äriedus ja inimsuhetes. Nende kursuste üleskirjutusest saigi alguse 1936. aastal ilmunud menuraamat „Kuidas võita sõpru ja mõjutada inimesi“. See raamat on õigupoolest üks esimesi eneseabiõpikuid maailmas, olles ilmumisest saadik bestseller, mida praeguseks müüdud üle 30 miljoni eksemplari kogu maailmas.
Carnegie kirjutab raamatus, kuidas olla hea juht, inimestele mõju avaldada neid solvamata ja pahameelt tekitamata.
Siin on autori soovitused juhtidele:
- Kui just pead laitma, alustage kiituse ja siiraste lugupidamisavaldustega.
- Juhtige inimeste eksimustele tähelepanu kaudselt.
- Kõnelge oma vigadest enne, kui hakkate teist inimest kritiseerima.
- Esitage otseste käskude asemel küsimusi.
- Säilitaga teise inimese väärikus!
- Kiitke pisimatki edusammu, kiitke iga edusammu! Olge helde tunnustamise ja kiitusega.
- Jätke inimestele hea maine ja ta elab selle vääriliselt.
- Julgustage! Tehke nii, et viga näiks olevat kerge parandada!
- Muutke teine inimene õnnelikuks, kui ta saab teha seda, mida teie soovite teda tegevat!
Efektiivne juht võiks silmas pidada järgmisi juhiseid, kui tal on vajadus muuta hoiakuid või käitumist:
- Olge aus! Ärge lubage midagi sellist, mida te täita ei suuda! Unustage enda kasud ja keskenduge teiste inimeste kasudele.
- Teadke ise täpselt, mida te teiselt inimeselt soovite!
- Olge mõistev! Küsige iseendalt, mida teine inimene tegelikult tahab!
- Võtke arvesse kasu, mida teine inimene saab, kui ta teie nõuannete kohaselt toimib! Sobitage need kasud teise inimese soovidega!
- Kui te oma palve esitate, andke seda vormistades teisele inimesele mõista, et ta saab sellest isiklikult kasu.
Oleks naiivne uskuda, et te saate teiselt inimeselt alati soostuva vastuse, kui te sellist lähenemist kasutate, kuid enamiku inimeste kogemus näitab, et sel kombel saate hoiakuid ja käitumist muuta palju kergemini kui neid juhiseid mitte kasutades.
Ja kui te saavutate ka kümneprotsendilise edu, olete te kümme protsenti efektiivsem juht, kui olite enne – ja see on juba teie kasu.
Seega, inimesed teevad parema meelega seda, mida teie tahate neid tegevat siis, kui te kasutate seda:
Muutke teine inimene õnnelikuks, kui ta saab teha seda, mida teie soovite teda tegevat!
Raamatu saab tellida kirjastuste Helios e-poest!