Avaleht Hingele Sea ennast esiplaanile: õnnekoolitaja Dalí Getter Karat annab nõu, kuidas käituda, et end hästi tunda
Sea ennast esiplaanile: õnnekoolitaja Dalí Getter Karat annab nõu, kuidas käituda, et end hästi tunda

Sea ennast esiplaanile: õnnekoolitaja Dalí Getter Karat annab nõu, kuidas käituda, et end hästi tunda

Meile on õpetatud, et oleme egoistlikud, kui lähtume oma otsustes sellest, mis tekitab meis parema tunde. “Näiteks ma ei taha minna pühapäeval sugulaste juurde, see ei tekita minus head tunnet, pigem tekitab head tunnet üksi koju jäämine ja oma asjade tegemine,” toob näiteks õnnekoolitaja Dalí Getter Karat. Tihtipeale inimesi šokeerib see, kui keegi väljandab ausalt, et neil ei ole millegagi seoses hea tunne ja nad pigem ei taha seda teha ja teevad otsuseid oma head tunnet silmas pidades. See liigitatakse egoismi ja isekuse alla, et ei tee teistega suunatud valikuid. On selline lause: “Egoism on see, kui sina paned iseennast esiplaanile ja teed neid asju, mida sina tahad teha, aga see ei ole isekus või egoism, kui mina ütlen, et sa pead minu esikohale panema ja tegema neid asju, mis minus hea tunde tekitab.” Selles osas on Dalí Getter Karati sõnul loogikas ebakõla.

Miks on oluline enda head tunnet esiplaanile seada?

Kui sa paned enda heaolu kogu aeg tahaplaanile, kuidas sa saad olla õnnelik? Dalí Getter Karat selgitab, et üks õnnelikkuse komponente on oma vajaduste rahuldamine. Kui sa paned need tahaplaanile ega rahulda neid – olgu need näiteks laste kõrvalt oma aja saamine, puhkamine, üksi aja veetmine – siis kuidas saab olla su südames õnnelikkus ja tänutunne?

Dalí Getter Karat rõhutab, et õnn tuleb sellest, kui su enda tassid on täidetud, alles siis saad teistele midagi jagama hakata. Kui su tassid on tühjad, pole sul paratamatult kellelegi teisele midagi anda. Sa ei saa hoolitseda oma laste, mehe, pere, töökohustuste, hobide ja heategevusprojektide eest, kui sa ei hoolitse esmalt iseenda eest, oled magamata ega ole saanud puhkeaega.

Õnn tuleb sellest, kui su enda tassid on täidetud, alles siis saad teistele midagi jagama hakata.

Dali Getter Karat. Foto: Kersti Niglas

Kuidas oma tasse täis hoida?

Dalí Getter Karat sõnab, et tasub panna ennast esiplaanile. See ei tähenda, et hakkad egoistlikult valima vaid ennast, vaid seda, et sead ennast prioriteediks ja samal ajal oled valmis kompromisse tegema.

Iseennast prioriteediks seadmine tähendab seda, et kontrollid oma tunnet, enne kui midagi otsustad ja küsid oma tunde käest, kas sa tahad või ei taha seda teha, mida su tunne ütleb.

Pärast seda küsimust tasub tekitada enda sisse vaikus ning kuulata oma kõrgemat mina, kes ütleb, mis vastus on. Kui vastus ei tule lähima 10 sekundi jooksul, tasub see teema kas korra kõrvale panna või proovida uuesti küsida. “Vastust kuuled vaikuses, mitte mõistuses. See vajab harjutamist, aga kui tead, kuidas see käib, on sul olemas tööriistad, et seda harjutada,” ütleb Dalí Getter Karat.

Maailm on kui peegel

Hea tunde valimine on oluline ka ei-ütlemise julguse pärast. “Kui sa julged panna piire ja hoolitseda selle eest, et sinul oleks hästi, võtad vastutuse oma elu eest,” räägib Dalí Getter Karat. “Kui sa vastutad enda elu eest, siis elad oma väes. Kui elad oma väes, oled kontaktis selle loojaga, kes on sinu sees ja saad hakata ise oma elu looma, kasvõi õnnehetki või stabiilset õnnetunnet enda sisse.”

Dalí Getter Karat selgitab, et maailm on kui peegel – kui tahad näha oma peegeldusest naeratust, pead olema esimene, kes naeratab. Kui paned end pidevalt tahaplaanile, siis on sul halb tunne, sest sa ei hoolitse oma vajaduste eest. Kui sul on halb tunne, siis kiirgub see sinust ning näed peeglist mossitavat nägu ja halba tunnet. Seetõttu on oluline valida enda hea tunne, sest kui järgid enda otsuseid tehes head tunnet, saad head tunnet ka kogeda.

Kui sa julged panna piire ja hoolitseda selle eest, et sinul oleks hästi, võtad vastutuse oma elu eest.

Kahe küsimuse tekitamise protsess

Hea tunde järgimiseks soovitab Dalí Getter Karat lihtsat meetodit – kahe küsimuse tekitamise protsessi. Näiteks kas sööd täna õhtuks seda või toda – kaks valikut. Küsid endalt, kumb neist tekitab parema tunde ja valid selle. “Näiteks kui mõtlen, kas võtan kohvikust kohvi või mitte, on kaks varianti. Küsin, kumb tekitab minus parema tunde,” räägib ta.

Kui tahad kohe harjutama hakata, proovi teha päeva jooksul tunde põhjal kolm otsust. Tekita endale kaks valikuvarianti ja otsusta selle põhjal, kumb tekitab parema tunde. “Kas lähed täna trammi või bussiga, kumb tekitab parema tunde. Ära juhindu sellest, kummaga saab kiiremini, kumb on mõistlikum, vaid selle järgi, kumb tekitab parema tunde enda kehas, mitte mõistuses,” selgitab ta.