Mis oleks, kui koolis saaks õppida joogat…
Olles ise lõpetanud oma esimese põhjaliku joogakursuse, tundsin, et see diplom on väärt rohkem kui mu kogu senine haridus kokku. Joogat ja eriti jooga perspektiivi seksuaalsuses ise õpetama hakates tuli tihti täiskasvanud inimestelt tagasisidet: aga miks mulle keskkoolis seda ei õpetatud? Sealt hakkas idanema idee: aga tõesti, miks ei võiks seda haridust ka noortele pakkuda?
“Üldiselt olid need tunnid väga silmiavavad, selline tunne on, nagu oleksin saanud teada saladuse, mis võib mu elu täiesti muuta.”
Kirjutasin haridusministeeriumile, põhjendades teema olulisust. Sain väga viisaka ja põhjaliku vastuse, et riigi tasandil see ei ole võimalik, aga kuna koolid võivad oma valikained ise valida, võiksin ma kontakteeruda individuaalselt koolidega. Saatsin pika kirja absoluutselt kõikidele Tallinna koolidele. Enamikult vastust ei saanud või tuli vastus, et nad ei ole huvitatud. Kirjutasin veel ja veel ja veel… Siis saabus õnnelik päev, kui Tallinna Lilleküla Gümnaasiumi direktor oli nõus mind ära kuulama. Ta ütles, et annab mulle võimaluse, kui vähemalt 15 õpilast tuleb valikaineks kokku.
Neli aastat tagasi kooliaasta alguses läksin keskkooli õpilaste ette valikainete esitluse päevale. Valikainete võimalusi oli tohutult palju ja mu enda jaokski oli väga palju huvitavaid aineid. Mulle anti kolm minutit, et rääkida joogast. Seda tutvustades tundsin, et räägin vale publikuga, mu unistus joogat õpetada on minu peas ja olin kindel, et valikaine ei käivitu, kuna ka õpilasi oli seal ainult kaks klassi. Paari päeva pärast sain teada, et üle poole õpilastest oli valinud jooga… Pidin rõõmust lakke hüppama.
Tegime joogat nädalas 45 minutit, nii teooriat kui ka praktikat. Õpilased käisid terve aasta jooksul ilusti kohal, aga ma ei lugenud nende ilmest küll mitte midagi välja, mis nad reaalselt asjast arvavad. Aasta lõpus palusin kirjalikku tagasisidet ja see oli tõeliselt hämmastav, mida nad kirjutasid. Sain inspiratsiooni ja seda igal uuel aastal ja iga uue kooli ja uute õpilaste grupiga…
“See valikkursus on ilmselt parim asi, mis minuga juhtunud on terve gümnaasiumi jooksul ning kahtlen, et midagi sellest paremat tuleb. Ma leidsin endale vähemalt uue hobi, kui mitte tegevuse, millele ma oma elu sügavamalt pühendada tahan. Ma küll kogesin midagi, mida ma ei oska sõnadesse panna, kuid seda polnud piisavalt. Ma sain tahte ennast vaimselt arendada ja kogeda tõelist meditatsiooni, vaimset arengut ja saada mingisugustki valgustust.”
“See kursus muutis minus midagi. Tekitas suuremat uudishimu ja andis elule uue eesmärgi.”
“Üldiselt olen terves nädalas üllatunud ja ei oleks uskunud, et ma selle viie päevaga nii rahule jään ja kuidas see mind nii väga muutis.”
Järgmisel aastal jätkasin Tallinna Lilleküla Gümnaasiumis ja teisel aastal võttis jutule ka juba Tallinna Saksa Gümnaasiumi. Kolmandal aastal sain teada uutest riigigümnaasiumidest, kus valikainete pakkumine on koolidele oluliselt hõlpsam ning andsin jooga ühenädalast intensiivkursust õpilastele Jüri ja Jõgeva gümnaasiumites. Just lõppes nädalane kursus Rapla Gümnaasiumis. Raplas oli neil valida sel nädalal 14 valikaine vahel, üldse on neil 50 valikainet. Keskkoolis õpib 260 õpilast ning joogat soovis teha 79. Lõpuks komplekteeriti Raplas 52 noorest koosnev grupp.
“Isiklikult arvan, et joogakursus oli parim valik, mida ma teha sain. Tunnis oli võrdselt praktikat ja loengut. Mulle meeldis lahkuda mugavustsoonist ning siseneda täiesti uude ja avaramasse tsooni. See tsoon andis mulle võimaluse vaadata sisemist pilti, midagi, mida silmadega ei näe. Seda saab näha vaid mõttega, kuid pilt, mida näen, on täpselt sama. Mis osutus väga meeldivaks lõpptulemuseks, oli see, et ma õppisin endast kui inimesest väga palju. Leidsin sisemise rahu enda tuleviku kujundamisel, ei tunne enam ängistust ega kiusatust, et peaksin asju paremini tegema või et mu teod ei ole piisavad. Jooga õpetas mulle, kuidas lõpetada tähtsusetu muretsemine, võtta asju rahulikult, mõelda läbi ja enne tegutseda, kui ennast kohe trotsi panna. Arvan, et kasutan seda ka tulevikus, kui hakkan tundma elu suhtes kiusatust ja tunnen, et mul on ajapuudus. See oli ka üks asjadest, mida õppisin: tegelikult on mul piisavalt aega; ma ainult arvasin, et ei ole.”
Miks ma seda teen? Minu eesmärk ei ole veenda noori joogat tegema või sellesse absoluutselt uskuma. Ma soovin lihtsalt, et noortel oleks usku iseendasse, et kõik on võimalik, nende maailmapilt avarduks, nad suudaks mõelda suuremalt, leiaks iseennast ja selle, mis on neile oluline, nende sügavam tõde. Ma soovin, et nad oskaksid seda otsida ja teaksid, et ühiskonna kastidesse ja raamidesse ei ole vajalik mahtuda, kui see neile ei peaks sobima.
“Eriti meeldis mulle see, et joogatunnid panid mind maailmaseoste üle teisiti mõtlema.”
“Jooga valikainest sain ma teada palju elulisi nippe ja mõtteterasid, mis panid mu enda elu ja valikute üle veidi järele mõtlema. Jõudsin järeldusele, et elu tuleb võtta ikka rahulikult, midagi ega kedagi ei tohi pimesi järgida ning kõiges tuleb ise veenduda, mitte tänapäeva rahvamassiga kaasa liikuda.”
“Innustav oli teada saada, et see on normaalne, kui otsin elust sügavamat tähendust ning mõtisklen tihti eksistentsiaalsetel teemadel ja et jooga aitab mul vastusteni jõuda. Eelnevalt on mulle ikka öeldud, et ma ei tohiks mõttetult oma elu ise raskemaks mõelda.”
Seksuaalharidus
Teine eesmärk on mul joogat andes see, et ma saaksin noortele rääkida seksuaalsusest. See on ühiskonnas endiselt nii vastuoluline teema ja otse sellega koolidele läheneda keerulisem. Üks aasta ma otsisin välja kõikide Tallinna koolide perekonnaõpetuse õpetajate kontaktid ja palusin neilt, et nad annaksid mulle kasvõi ühe oma tunni, et rääkida noortele rohkem teadlikust seksuaalsusest. Ma sain null vastust. Tihti ma tunnen ennast Muhvina, kes endale kirju kirjutab. Lisaks keskkoolidele olen saatnud lugematul arvul kirju ka noortekeskustele, vanadekodudele, vanglatele… Ikka ilma vastuseta…
Seega olen ülimalt tänulik nendele vähestele koolidele, kes mulle tagasi kirjutavad ja võimaluse annavad. See on andnud ka võimalusele noortele seksuaalsusest rääkida ning taaskord, ka nemad peavad sellelaadse hariduse saamist enda jaoks oluliseks.
„Sain palju uusi teadmisi seksuaalsuse kohta. Varem ei teadnud ma pooltki neist asjadest, mida meile räägiti, seega minu arust võiks tõesti koolis olla seksuaalõpetuse tunnid.“
„Kindlasti võtan kaasa palju ka loengust, kui räägiti seksist, naise orgasmidest ja kõigest sellega seonduvast, sest see on tavaliselt teema, mida välditakse, eriti naise seksuaalsust, ning seetõttu oli enamik meile räägitud infost mulle uudne. Tõesti tänulik, et nii palju teadmisi selle kohta sain ja õppisin palju uut, mis aitab mul enda keha ka rohkem tundma õppida ja loodetavasti ka uusi kogemusi saada. Tahaks ka veel tulevikus selliseid loenguid kuulda, sest loenguandjad olid nii avatud ja otsekohesed ning abiks oli ka see, et nad jagasid väga avatult oma kogemusi selles vallas.“
“Kõige rohkem meeldis mulle neljapäev, kui me tantra kohta õppisime, sest see on miski, mida tuleks koolis õpetada, aga ei õpetata…”
Kogemuste sügavus
Noored on nii puhtad ja siirad ja seega nende kogemused lähevad tihti väga kiiresti ja kergesti väga sügavale.
“Pärast esimest tundi tundsin ma, et jooga oli mulle mõjunud, kuid ma ei osanud seletada, kuidas. Mul oli tunne, nagu oleksin pilves, kuid samas olid mu meeled selged. See tunne oli kirjeldamatu, üks parimaid asju, mida ma tundnud olin. Ma olin endaga nii rahul, et ma jooga valisin, sest leidsin midagi uut. Ma rääkisin teistele joogast ja kui väga see mulle meeldis, kuid ma ei osanud seda kogemust kirjeldada, ei osanud rääkida joogateadmistest, kuid ma teadsin, et see töötab. ”
“See, mida ma kogesin esimese tunni ajal, oli kuidagi veider ja ootamatu minu jaoks. Kui peale praktikat järgnes lõdvestus, mis kestis umbes 15 minutit, tundus mulle, et mu „vaimne mina“ tõusis püsti, ent füüsiline keha oli ikka maas. Tundus nagu käed tõuseksid, kuigi olid kogu aeg maas. Vahel tekkis tunne, nagu oleksin end lamamas vaadanud. Seda tunnet on väga raske seletada, aga see oli midagi, mida ma enne polnud kunagi tundnud ja kindlasti ei lähe see tunne mul ka meelest ära.”
“Lõpulõdvestuses tundsin sel korral tohutult ootamatut tunnet. Mul oli reaalselt tunne, et mu füüsiline keha lamab maas, kuid ma hõljun ringi ning ka silme ette tekkisid pildid ideaalmaastikest, mille kohal ma hõljun. Sellest joogatunnist koju jalutades tundsin, et olen vabanenud tohututest pingetest, mis olid mind pikemat aega vaevanud. Tundsin end iseendana ja olin väga rõõmus. Terve nädala vältel tabasid mind ainult positiivsed emotsioonid ja tundsin ka seda ümbritsevates inimestes. Jooga õpetas mind kõigest ebavajalikust välja lülitama. Tunnen, et olen tänu nendele tundidele inimesena arenenud.”
“Ma olin peale esimest praktikatundi tõsiselt vaimustunud ja üllatunud, et see asi on kordades põnevam ja sügavam arvatust. See oli hea tunne. Tundsin täielikku rahulolu endas. Olin silmad kinni ja nagu hõljusin kuskil kõrgel ringi ja unustasin kõik. See oli tõesti võimas elamus, mida ei ole väga kerge kirjeldada.”
“Mulle isiklikult meeldis kõige rohkem nidra-jooga, sest see näitas mulle erinevaid visioone. Peale seda olin ekstaasis, sest ei saanud väga aru, kuidas jooga suudab selliseid asju inimese kehaga teha. Tänu joogale suutsin leevendada oma pingeid ja rahutusi, mis hakkasid aina sagedasemaks muutuma. Nüüdseks olen rahulikum kui kunagi varem ja võin käsi südamel öelda, et jooga tõttu suhtun kooli paremini. Koolis suudan rohkem keskenduda ja ei lähe kiiresti närvi, kui mingi pinge on üles köetud.”
Koolistress ja pinged
Üks õpilane küsis minult: „Mida teie arvate sellest koolistressist ja pingest, mis tänapäeva õpilastel on?“ Ma vastasin, et ma ei poolda seda ja seetõttu teeme ka palju nidra-joogat ja pikki lõpulõdvestusi, et te saaksite kasvõi natuke puhata.
“Ma arvan, et iga päev võiks olla 45 minutit nidra-joogat kõigile. See aitaks koolitöödele keskenduda ning nii õpilased kui ka õpetajad oleksid palju rahulikumad ja vähem stressis.”
“Koolistressi puhul on jooga väga tervendava ja rahustava mõjuga. Minu puhul oli see nii. Jooga kui tund võiks olla ka õppeainena sees. Saaks korra nädalas lõdvestuda, enesesse vaadata ja tajuda enda tervendumist. Minule oli küll sellist jooganädalat vaja ja ma jäin väga rahule.”
“Esiteks ma arvan, et see lõõgastumine oli mulle sellel nädalal väga vajalik, kuna koolistress oli juba üle võlli läinud. Hakkasin mõtlema, et jooga võiks meie koolis olla õppeainena. Meile kõigile oleks kasulik iganädalane mediteerimine ja lõõgastumine. Tundsin ennast peale igat päeva puhanuna ega pidanud minema koju lõunauinakut tegema, nagu ma iga päev teen.”
“Minu arust võiks koolis joogat rohkem praktiseerida, et õpilased saaksid tihedamini lõõgastuda, puhata, mured natukeseks kõrvale jätta ja endale keskenduda.”
“See nädal oli mul isiklikus elus raskusi ja seega mul oli joogast väga suur abi. See rahustas mind maha, võttis ära stressi ning andis mulle enesekindlust ja tahet juurde. Kõige lemmikum oli nidra-jooga, sest tundsin midagi sellist, mida pole varem tundnud.”
Tervenemised
Noortel on juba uskumatult palju tervisemuresid. Esimeses koolis, kus ma valikainet andsin, ütlesid pea pooled, et neil on seljaga probleeme. Joogaga on aga paljud ka endale üllatuseks kogenud emotsionaalset ja füüsilist tervenemist.
“Mäletan hästi esimest tundi, kuna mul on suured terviseprobleemid ja sel päeval ei tundnud end hästi, pea valutas. Ma ei osanud ette kujutada, mida see tund endast kujutab. Tunni lõpus tegime lõdvestusharjutusi ja koju minnes märkasin, et peavalu on kadunud. Olin väga üllatunud, et jooga seda tegi. Järgnevate tundidega hakkasin märkama, et jooga parandab enesetunnet kõvasti. Mul on ka uneprobleemid, aga märkasin, et jooga aitab paremini magama jääda ja end täielikku rahuolekusse viia, mida ma varem teha pole suutnud. See oli minu jaoks midagi väga uut.”
“Esimestel joogatundidel tegime paar praktikaharjutust ja iga kord (seda juhtus umbes kolmel nädalal) tundsin, kuidas ma muutusin hästi kurjaks või kurvaks ja kui see tuju oli möödunud, siis tundsin end väga kergelt ja elavana. Siis taipasin, et jooga mõjub inimestele. Ma arvan, et kõik halvad emotsioonid said minust välja, mis ilmselt oli ka tundide mõte. Mulle väga meeldis joogas muusikateraapia. See pani mind mõtlema, et kui inimesed kuulaksid kogu aeg sellist muusikat, poleks maailm ehk nii hull. Ühes tunnis tegime uut harjutust, kus sirutad jalad ette, paned keha jalgade peale ja hoiad. Sellesse tundi tulin suure lihasvaluga, aga pärast sain täiesti normaalselt ja valuta kõndida. Pärast kobraharjutust tekkis minus alati rahu, täpselt nii, nagu see harjutus peakski mõjuma. Pärast joogatunde oli alati kerge olla.”
“Olen ainest palju saanud, rohkem eneseusku ja enesekindlust. Olen sel aastal saavutanud oma tegemistes palju edu ja immuunsüsteem on meeletult paranenud.”
“Tänu joogale sain uneprobleemidest lahti, mille üle ma olen eriti õnnelik.”
“Kuna hetkel on mul elus pingeline periood ja väga palju on minu õlul, siis paratamatult olen väga pinges, emotsioonid on kõrged ja vahel on peavalu. Proovisin siis kuulata muusikat, mis oli meile lehel antud ja uskuge või mitte, ma ei tea, kas see oli suurest väsimusest või lootsin ma nii väga, et see aitab, aga see maandas pinged, peavalu vähenes ja emotsioonid puhkasid. Sain aega iseendale lihtsalt. Need 20 minutit, mis ma puhkasin, aitasid ja ma sain sellest jõudu, et minna endasi ja teha edasi seda, mida oli vaja teha.”
Suurem enesekindlus ja enesearmastus ja positiivsem perspektiiv
Teismeeas tihti me alles otsime ennast, võrdleme palju teistega. Joogaga on paljud õpilased saanud sügavama kontakti iseendaga, oma emotsioonidega, mõtetega ja kogenud sügavamat enese aktsepteerimist.
“Sellel hetkel sain ma ausalt ja siiralt endalt nii palju vabandust paluda ja ütelda, et ma olen sellisena täiuslik. See oli minu jaoks väga tähtis hetk.”
“Jooga on mind õpetanud oma keha armastama ja austama. Minu jaoks on tähtis see, et tuleb lahti lasta kõik halb ja negatiivne.”
“Terve aasta jooksul on jooga andnud mulle palju rohkem enesekindlust ja julgust. Olen hakanud ellu suhtuma palju rahulikumalt ja positiivsemalt. Olen vastuvõtlikum uutele kogemustele ja väljakutsetele.”
“Tänu joogale olen õppinud ennast rohkem armastama ja nägema mingisugust suuremat pilti.“
“Ma pole enesekindel, pole endaga rahul. Jooga võib olla see, mis aitab mul endaga veidi rahu teha.”
“Need tunnid panid mind mõtlema selle üle, et miks ma end vaevan kogu aeg negatiivsete mõtetega. See tekitab nii palju lisapingeid ja stressi. Peaksin rohkem endasse uskuma.”
“Ma arvan, et see on väga oluline, et minuvanused noored saaksid teada, mis see jooga üldse on. Ma loodan, et valikaines õpitu aitab mul koolis paremini keskenduda, rahulikum inimene olla ja ennast õnnelikuna tunda. Püüan siduda kõik õpitu oma igapäevaste tegevustega. Jooga valikaine andis mulle palju positiivsust juurde.”
Nutiseadme vaatamise asemel silma vaatamine
Noortele tundi andes võitlen paratamatult nende tähelepanu nimel nutiseadmetega. Iga natukese aja tagant kordan taas: palun pange mobiilid ära ja võtke natuke aega, et vaadata ekraani asemel endasse. Tegime praktikaid, kus õpilased vaatasid üksteisele silma ja kui neil õnnestus suunata pilgud nutiseadmetelt üksteise silmadesse, olid tulemuseks kaunid kogemused…
“Mulle meeldis tohutult ka viimasel päeval tehtud harjutus, kui me pidime paarilisele silma vaatama ja taipasime, et see teine inimene on läbi elanud sama palju raskeid asju kui me isegi. Ma püüdsin enda vastas istujatele saata kõigest väest parimaid soove ja tundsin, kuidas mul rinnus südame kohal läks kõik nii soojaks. See jättis väga hea tunde. Tavaelus vaatan nii vähe inimestele otse silma, et kõik ilusad silmad jäid enne märkamata.”
“Praktikatundides sai kogeda väga huvitavat rahu ja keskendumist, mida ma pole ammu tundnud. Lisaks oli tüdrukute ja poiste praktika väga huvitav kogemus. Sellega sain aru, kui keeruline on tänapäeva noortel inimestel tegelikult üksteisele lihtsalt silma vaadata ja olla, sest suhelda suudetakse vaid läbi nutiseadme.”
“Õppisin enda jaoks palju. Näiteks vaatama inimesele otse silmadesse, tõsiselt mõeldes, mitte naerdes ja imelikult. Julgen nüüd võtta vastu rohkem uusi tutvusi ja alustada vestlust võõraste inimestega.”
Oma elu teadlik suunamine
Ema Teresa on öelnud, et tee väikseid asju suure armastusega. Mul on hea meel, et mu algne eesmärk avardada noorte maailmapilti ja aidata neil ennast leida on natukenegi teoks saanud.
“Võin öelda, et see muutis osaliselt mu mõtlemist ja avardas mu teadmisi täiesti uues suunas. Üheks oluliseks õpetuseks, mille ma tunnist kaasa sain, pean ma seda, et sageli tekitavad inimesed ise tumedate mõtetega stressi, millega kaasnevad kehalised vaevused. Aina rohkem olen õppinud teadvustama endale, et minu heaolu sõltub suuresti sellest, milline on minu enda suhtumine, millised on parasjagu minu mõtted ja emotsioonid ning millises valguses ma olukordi vaatan. Varem ärritusin üsna kergesti, kui mõni tühisemgi detail ei vastanud minu ootustele. Praeguseks hetkeks olen ma õppinud oma emotsioone kontrollima ning tulemuseks on parem enesetunne ja rahulikum meel. Ma ei väida, et ei ole selle perioodi jooksul enam kordagi enesevalitsust kaotanud, kuid mu ärritumistearv on oluliselt vähenenud ja väiksed asjad, mis varem võisid kergesti mu tuju rikkuda, lähevad minust lihtsalt mööda. Ma ei saa kontrollida, mis toimub minu ümber, kuidas saan kontrollida oma reaktsioone nende suhtes.”
“Peale igat joogatundi ei tundnud ma mitte ainult rahulolu, vaid rõõmsaks tegi ka teadmine, et suudan ise end mõtetega juhtida. Kuna ma olen tegelikult hästi kergesti ärrituv inimene, siis praegu näen, et ma olen palju rahulikum kui varem.”
“Jooga aitas jõuda mul parema enesemõistmiseni. Sain aru, et pole mõtet igal pisiasjal lasta tervet oma päeva ära rikkuda, vaid peaksin mõtlema positiivsetele asjadele, mis mul on. Tänu joogale mõistsin, et emotsioonides peitub suur jõud, mida on hoole ja armastusega vaja suunama õppida.”
“Minu arvates on see võimas, mida kõike keskendumine ja soov midagi reaalselt saavutada võib inimese ja tema kehaga ja vaimuga teha.”
“Minu arvates on võimas see, kuidas keskendumine ja tahtmine midagi teha võib inimest muuta. Peale igat joogatundi oli mõnus ja rahulik olla, mida mul just vaja oligi.”
Noorte soov maailma paremana näha
Dalai-laama on öelnud, et kui iga 8-aastane laps õpiks mediteerima, eemaldaks me vägivalla maailmast ühe põlvkonnaga. Tänaseks on mul olnud võimalik joogat valikainena pakkuda peaaegu 200 õpilasele ja loodetavasti võimaldavad imelised koolid seda edaspidi veelgi.
“Mina arvan, et jooga on tänapäeval oluline. Kuna maailm on täis erinevaid isiksusi ning alati mitte nii häid, on jooga suurepärane võimalus „rännata teise maailma“, kus kogeb midagi erilist.”
„Tänapäeva kiires ja lärmakas maailmas on jooga lausa hädavajalik.“
Karolin Tsarski