1. Avaleht
  2. Hingele
  3. Kriisi 7 õppetundi
Kriisi 7 õppetundi

Kriisi 7 õppetundi

Monika Kuzmina südamete kollektsioonist Foto: Laine Randjärv
Monika Kuzmina südamete kollektsioonist
Foto: Laine Randjärv

Palju lihtsam on olla eduka kui raskustes ettevõtte juht. Juhid, keda ei testita enne tippu jõudmist kordagi, ei pruugi paratamatute ja ootamatute tööprobleemidega toime tulla. Mõned muutuvad pinge all liiga paindlikuks, teised aga kangestuvad. Kolmandad teevad väga suuri vigu, kuid nad õpivad vigadest ja neist saavad paremad juhid. Kriisid panevad proovile igaühe tõelised juhivõimed.

Bill George kirjutab juhtimisele pühendatud raamatus “Kriisi 7 õppetundi” oma kasulikest kogemustest ning annab häid juhiseid, kuidas kriisidega toime tulla.

Raamat sobib kõigile neile, keda huvitab olla parem juht.

Vaata tõele näkku, alustades iseendast 

Kriisi olemasolu tunnistamine on kõige olulisem õppetund. Kuni sa pole tunnistanud, et seisad tõsise probleemi ees, ning oma osalust selle tekkimisel, ei saa sa hakata probleemi lahendama.

Max DePree kirjutab oma raamatus “Juhtimine on kunst” järgmist: Juhi esimene ülesanne on defineerida reaalsust. Viimane on öelda “aitäh”.”

Enne kui sa saad kriisi lahendama hakata, pead tunnistama, et kriis on tõepoolest olemas. Järgmiseks tuleb asjad saada nii kaugele, et seda tunnistaksid ka kõik teised. Alles siis saab meeskond organisatsioonis või ettevõttes hakata probleeme täpsemalt määratlema ning looma plaane nende lahendamiseks.

Kriis ei lahenda ennast ise. Selle eitamine saab asju muuta ainult halvemaks – palju halvemaks. Tegutsemine peab algama sinust ning sellest, et tunnistad oma osalust probleemis või kriisis. Ja siis tuleb kriisi lahendamisse kaasata kogu meeskond. Ära kanna koormat üksinda.

Ära ole atlas, heida maailm turjalt 
 
Kas sa tunned ennast vahel nagu Atlas – kandmas enda õlul terve maailma raskust? Kas tunned, et sinust sõltub terve meeskonna saatus, ja sa ei tea, kas sa saad hakkama? Ja kui sa seda ei suuda, variseb kokku kõik, mis oled aastatega ehitanud?

Sa ei saa kõigega üksi hakkama, niisiis ära püüa kõike ainult iseenda õlgadele võtta. Loo kontakt inimestega oma organisatsioonis ja isiklikus elus, et jagada oma murekoormat ning kriisist võitjana välja tulla. See on suurepärane võimalus tugevdada oma tiimi ühtsust, sest kõige tugevamad ühendused luuakse kriisi ajal.

Liidritele on üheks kõige raskemaks ülesandeks lasta teiste inimestega suheldes endal haavatav olla. Sellel on väga suur jõud. Endast “kuulikindlat” muljet jättes ja alluvatele vaid käsklusi jagades ei motiveeri juht neid üldse. Kui sa ennast teistele avad ning räägid nendega oma hirmudest ja eksimutest, lood nendega sügavama kontakti. Oma nõrkade kohtade näitamine on sõbralik kutse, et ka sinuga oldaks avameelne. Sa hakkad juhina saama rohkem toetust ning suurendad inimeste lojaalsust ja lugupidamist enda vastu.

Sa ei saa läbida kriisi üksinda. Ära proovigi seda teha. Hea uudis on see, et sa polegi üksi. Inimesed sinu ettevõttes või organisatsioonis ja tutvusringkonnas on enam kui valmis sind aitama, kui sa neid palud ning oled nendega avatud.

Hakkad kriisidega palju paremini toime tulema, kui lükkad oma õlgadelt maha maakera ning jagad oma koormat teistega. Koos tugevalt toetava meeskonnaga saad tungida probleemi kõige sügavamate põhjusteni ning selle lõplikult lahendada.

Kaeva põhjani, kuni leiad tõelise põhjuseni 

Kriisi surve all tekib kiusatus kasutada kiireid lahendusi, mis võivad tõelise probleemi üksnes maskeerida, jättes sinu organisatsiooni või ettevõtte haavatavaks järgmistele kriisidele. Ainsaks viisiks probleemid lahendada on tuvastada nende tegelik põhjus ning võtta kasutusele püsima jäävad lahendused.

Usalda, aga kontrolli. Juhina pead alati nõudma, et alluvad esitaksid sulle kogu loo – eriti kriisi ajal. On hea usaldada inimesi, kellega koostööd teed, kuid sa peaksid informatsiooni alati kontrollima.

Pole lihtne kindlaks teha, kas oled teada saanud kriisi tõelise põhjuse. Selleks tuleb kokku koguda kõik eksperdid, et need probleemi analüüsiksid, ning anda neile aega lõplike järeldusteni jõudmiseks.

Ettevõte või organisatsioon ei tule kriisiga toime enne, kui on leidnud probleemi tõelise põhjuse. Juht peab inimesi liitma, et koos suurimatele hirmudele näkku vaadata ja riske maandada.

Valmistu pikaks pingutuseks

Kui su teele tekivad tõsised probleemid, võib esimeseks reaktsiooniks olla arvamus, et asi ei saa ju ometi nii hull olla. Kuid kriisi varajases faasis näed sa võib-olla ainult jäämäe tippu ning olukord võib palju raskemaks minna. Kriisi ajal saab kuningaks sularaha. Kriisi üleelamiseks pead valmistuma pikaks võitluseks, et kaitsta oma organisatsiooni või ettevõtet halvimate olukordade eest ja olla valmis kriisist väljumiseks lipsama läbi tormi silla.

Võib kergest tekkida kiusatus võtta kriise kui “ilmastikunähtusi”, mis kestavad mõnda aega, kuni olukord on taas normaale. Kuid tegelikult on kriisi lõppu ennustada veel raskem kui selle algust.

Paljud juhid õpivad ülemaailmsest majanduskriisist seda, et ei tohi alahinnata kriiside pikkust ja raskust – isegi kui kriisidel pole majandusega mingit seost. Varases staadiumis on ülioluline mitte liiga kiiresti võitu kuulutada. Ettenägelikud liidrid mõistavad, et kõige olulisem eesmärk on ettevõtte ellujäämine, mis võimaldab neil kriisi lõppedes uuesti tippu tõusta.

Ära iial raiska head kriisi 

Sinu ees olevad probleemid annavad sulle parima võimaluse teha suuri muudatusi, sest vähendavad vastupanu, mis on tavaline headel aegadel. Sa peaksid astuma julgeid samme, mis on vajalikud organisatsiooni tugevdamiseks, kui olete kriisi selja taha jätnud.

Kuigi kriisi ajal on seda raske mõista, pakub iga kriis ainulaadseid võimalusi ettevõtte või organisatsiooni muutmiseks.

Kui äri õitseb, kasvavad tööjõu- ja muudki kulutused paratamatult liiga kiiresti ja ettevõttesse imbuvad ressursse raiskavad harjumused.

Juhid, kes jätavad kriisid pikaajaliste muudatuste loomiseks kasutamata, ei raiska ainult head võimalust, vaid külvavad ka seemneid kriiside kordumiseks. Kasuta kriise oluliste muudatuste tegemiseks.

Rambivalguses oled ainult sina – järgi oma juhikompassi 

Kriisi ajal on sinu tegevus erilise tähelepanu all. Sõltumata sellest, kes see sulle meeldib või mitte, oled sa nii oma meeskonnas kui ka sellest väljaspool justkui suurendusklaasi all. Kas jääd truuks oma juhikompassile või varised surve all?

Tänapäeval on avalikkuse tähelepanu nii intensiivne, et tipus olevad juhid ei saa endale lubada hämamist või sihilikku eksimist. On nii palju erinevaid kanaleid, mille kaudu informatsioon võib avalikuks muutuda, et tõde tuleb lõpuks ikkagi päevavalgele. Info liikumiskiirus on nii suur, et liidritel tuleb hakata pinda läbipaistvaks suhtlemiseks ette valmistada ammu enne võimaliku kriisi algust. Põhiline on tulla kriisi esimestel tundidel välja selgete avaldustega nii organisatsioonisiseselt kui ka väljaspool, tunnistades vastutust ning tekitades kõigis asjaosalistes kindlustunnet ja usaldust.

Ja nüüd keskendu võidule
 
Siiani on olnud juttu viisidest, kuidas kriis edukalt läbida. See on ainult pool väljakutsest. Kui on selged kaitsetehnikad, on aeg võtta käsile rünnak ning keskenduda mitte lihtsalt kriisi üleelamisele, vaid võidule.

Kriisist väljudes ei paista turg enam kunagi niisugune kui enne kriisi. Seega ära sulgu endasse lihtsalt oodates, et äri tuleb tagasi. See on sinu võimalus kujundada turg ümber oma tugevate külgede järgi. Samal ajal, kui teised lakuvad haavu, peaksid sina keskenduma võitmisele just nüüd.

Võta kriisi kui kingitust. See annab sulle suurepärase ja võib-olla kordumatu võimaluse oma äri ja tegevusvaldkonda ümber kujundada ning olukorrast võitjana välja tulla. Kuid selleks pead sa olema julge ja sihikindel.
 
7 sammu keskendumiseks võitmisele

  1. Analüüsi oma äristrateegiat
  2. Vabane oma nõrkadest külgedest
  3. Kujunda ärivaldkond ümber, et saaksid kasutada oma tugevaid külgi
  4. Tee majanduslanguse ajal olulisi investeeringuid
  5. Võtmeisikud peavad olema keskendunud võitmisele
  6. Loo oma ettevõttele ärivaldkonna liidri imago
  7. Loo ranged tegevuskavad

Kokkuvõtvalt ei tohi kriisi ajal hoida maadligi. Tuleb ajada pea püsti, säilitada terav tähelepanu ja otsida uusi turge ning sihtrühmasid. Kriisi periood pakub elu parima võimaluse turgusid endale kasulikult ümber kujundada.

Nende seitsme õppetunni kasutusele võtt aitab sul praeguste probleemidega toime tulla ning tulevaste kriiside vastu valmistuda. Kui tuled kriisdest välja võitjana, olles selgelt keskendunud oma juhikompassile, leiad, et sellest saadud eneseusaldus saada hakkama iga raskusega võimaldab sul olla oluliselt parem juht nii headel kui ka halbadel aegadel.

Parimad juhid väljuvad kriisidest võitjatena, sest nad on nii agressiivsed kui ka julged, pöörates väljakutsed enda kasuks.

Lisaks tahavad nad oma juhtimise abil maailma paremuse poole muuta.

Soovitan raamatut lugeda siis, kui kriis on käes aga eriti soovitan lugeda siis, kui kriisi veel pole! 

Toimetas Monika Kuzmina

Monika Kuzmina Peatoimetaja