Endine munk: tänutundel võib olla mõõdetavaid hüvesid
Endine munk Jay Shetty kirjutab oma Heliose kirjastatud raamatus “Mõtle nagu munk”, et meie identiteet on mässitud sellesse, mida teised meist arvavad – või täpsemalt, mida me arvame, et teised meist arvavad.
Shetty meenutab raamatus, et hoiuruumi, kus on reas kasutamata raamatud ja asju täis karbid. Erinevalt ülejäänud aašramist, mis on alati puhas ja korralikult pühitud, on see koht tolmune ja ämblikuvõrkudega kaetud. Vanemmunk juhatab Shetty peegli ette ja küsib: “Mida sa näed?” Ta ei näe läbi paksu tolmukihi isegi oma peegelpilti. Shetty ütleb seda ja munk noogutab. Seejärel pühib ta rüüvarrukaga üle klaasi. Tolmupilv paiskub Shettyle näkku, pannes silmad kipitama ja tungides kurku.
Ta ütleb: “Sinu identiteet on tolmuga kaetud peegel. Kui sa esimest korda peeglisse vaatad, on tõde sellest, kes sa oled ja mida väärtustad, varjatud. Peegli puhastamine ei pruugi olla meeldiv, aga üksnes siis, kui tolm on läinud, saad näha oma tõelist peegelpilti.”
See oli 16. sajandi Bengali hindu pühaku Chaitanya sõnade praktiline demonstratsioon. Chaitanya kutsus sellist olukorda mõistega ceto-darpaṇa-mārjanam ehk ebapuhta meelepeegli puhastamine.
GoodNews avaldab raamatust 10 inspireerivat tsitaati.
- Me oleme sotsiaalsed olendid, kes saavad enamiku elust vajalikust – rahu, armastus ja mõistmine – rühmast, mille enda ümber kogume.
- Negatiivsusest teadlikuks saamine tähendab õppida märkama toksilisi impulsse enda ümber. Et aidata negatiivsusele vastu astuda, palusid munkõpetajad meil püüda nädal aega mitte kurta, võrrelda ega kritiseerida ja pidada arvestust, mitu korda me põrusime. Eesmärk oli näha igapäevase arvestuse summa vähenemist. Mida teadlikumaks me neist kalduvustest saame, seda rohkem võime suuta end nende käest vabastada.
- Pea meeles, et vabadus ei tähenda öelda kõike, mida tahame, millal tahame, kuidas tahame. Tõeline vabadus on mitte tunda vajadust neid asju öelda.
- Hirmu probleem on, et see ei ole jätkusuutlik. Kui tegutseme pikka aega hirmust ajendatuna, ei suuda me töötada oma võimete tipul. Me muretseme liiga palju vale tulemuseni jõudmise pärast. Me läheme endast välja või jääme halvatuks ega suuda olukordi objektiivselt hinnata või riskida.
- Enamik inimesi on harjunud otsima vastuseid. Mungad keskenduvad küsimustele. Kui püüdsin jõuda oma hirmule lähedale, küsisin endalt üha uuesti ja uuesti: „Mida ma kardan?“ Kui püüan jõuda iha juureni, alustan küsimusega „Miks?“.
- Munkadena õppisime selgitama oma kavatsusi seemnete ja umbrohu võrkpildi abil. Kui külvad seemne, võib sellest kasvada suur puu, mis kannab vilja ja pakub igaühele varju.
- Parim viis uurida, millist tööd tuleb sinu kavatsuse teostamiseks teha, on otsida eeskujusid. Kui tahad olla rikas, uuri (aga ära jälita!), millised on need rikkad inimesed, keda imetled, ja mida nad teevad; loe raamatuid selle kohta, kuidas nad nii kaugele jõudsid. Keskendu eriti sellele, mida nad tegid selles etapis, kus oled sina, et jõuda sinna, kus nad on praegu.
- On palju põhjusi, miks inimesed ei pruugi peatuda, et kuulata hiilgavat muusikut mängimas, kuid üks neist on kindlasti see, et nad on autopiloodi peal, trügides läbi tipptunni rahvamassi. Kui paljust me vaikerežiimil olles ilma jääme?
- Oma väitele lahendusele suunatud vindi juurde lisamine tuletab sulle meelde olla proaktiivne ja võtta vastutus, selle asemele et vireleda soovmõtlemises.
- On raske uskuda, et tänutundel võib tegelikult olla mõõdetavaid hüvesid, kuid teadus kinnitab seda. Tänulikkust on seostatud parema vaimse tervise, eneseteadlikkuse, paremate suhete ja teostumise tundega.
Triin Sooäär