APPI, NAD RÜNDAVAD I Nõuanded, kuidas negatiivsusega sotsiaalmeedias toime tulla!
Oskus müüa on üks olulisemaid oskusi elus. Me kõik müüme ühel või teisel moel: kas iseennast tööintervjuul, ideed sõbrale, oma töötulemusi ülemusele, tooteid klientidele või näiteks kaalulangetamist iseendale. Müük toimub isegi siis, kui laps soovib, et vanemad ostaksid talle mänguasja.
Grant Cardone raamatust „Müü ise või müüakse sulle“ saab õppida strateegiaid, kuidas ületada vastasseise ja eri seisukohti sõnade ning suhtmisega. Ühtlasi jagab autor raamatus infot, milliseid veenmise kunste kasutavad edukad inimesed, mis on peamine põhjus, miks inimestele ei meeldi müük, kuidas ehitada usaldust ja lühendada müügitsükleid.
Avaldame raamatust katkendi, mis räägib sellest, kuidas olla sotsiaalmeedias nähtav.
Sa pead olema sotsiaalmeedias nähtav
Kuna järjest rohkem on inimesi, kes lähevad ettevõtte, toote või Sinu endagi kohta infot esmalt just internetist otsima, on äärmiselt tähtis, et Sul oleks mingi sotsiaalmeedia lehekülg. Siin pole küsimus valikus või selles, kas tahad seda teha või mitte või on Sul selle jaoks aega või pole – sa pead sotsiaalmeediat kasutama.
Mis on sotsiaalmeedia eesmärk?
Sotsiaalmeedia eesmärk on inimestega kontakteerumine, klientide otsimine, enda tuntuks tegemine kõigile, kes võiks Sinu pakutava vastu huvi tunda. Tundmatus (mittetuntud olemine) on rahast suurem probleem, nagu ma kirjutasin ka raamatus „If You’re Not First, You’re Last”. Inimesed ei saa Sinuga äri ajada, kui nad ei tea, kes Sa oled. Kui nad teavad Sind, aga ei mõtle Sinu peale, siis nad ei aja samuti Sinuga äri. Pead olema tuntud, inimeste mõtetes, arvamustes ning loodetavasti oled ka esimene ning peamine inimene oma klientide peas, et midagi veel kunagi kellelegi müüa!
Praegu on Facebook, Twitter, Google+, ent kes teab, mis on järgmiseks. Gardone on kindel, et ühel päeval neid enam ei ole, sest need on asendatud mõne muu tehnoloogilise täiustusega. Praegu on need aga nagu ajalehe reklaamid ajakirjanduse alguspäevil või esimesed tänavale ilmunud välireklaamid aastaid tagasi. Sotsiaalmeedia on tasuta võimalus ennast tuntuks teha, ainus kulu on aeg.
Aga kuidas siis?
Oluline on teada, kuidas seda kasutada, et mitte olla ise kasutatud. Enamasti on sotsiaalmeedia nagu baaris või peol käimine. Võid baaris või peol oma äritegevust küll mainida, aga pigem räägite niisama juttu kui puhtalt ärist. Vaata raamatu autori lehekülgi Twitter@GrantCardone ja www.facebook.com/grantcardonefan ja näed häid näiteid sotsiaalmeedia lehekülgede kasutamisest. Vaata, kui palju on suhtlemist, tagasisidet ning inimeste kaasatust, samal ajal kui autor ise ennast tuntuks teeb.
Internet on esmamulje allikas
Ka avalik mainekujundus on see, mistap peab sotsiaalmeedias esindatud olema. Kui keegi oli kümme aastat tagasi oma puhkusereisi teeninduses kuskil troopikasaarel pettunud, rääkis ta sellest ehk käputäiele sõpradele ja sugulastele. Praegu postitab ta oma kogemuse tõenäoliselt internetti tuhandetele vaatamiseks ja sel moel näevad seda nii asjasse puutuvad kui ka mitte puutuvad inimesed. Halvim on see, et postitus ei pruugi isegi õiglane olla.
Müügi kaotamiseks ning maine kahjustamiseks on vaja vaid mõnda halba tagasisidet, mis Sinu, Su ettevõtte või toote kohta internetti riputatakse. Kliendid käivad internetis ning on ülimalt oluline oma toote ja brändi kaitsmiseks internetimainet üleval hoida, sest see võib olla esmamulje allikas.
Negatiivsed kommentaarid
Sotsiaalmeedia vahendid, nagu Yelp, Facebook, Twitter, YouTube koos tuhandete blogilehtede ja lõputute postitustega on võimendanud nii klientide kui ka potentsiaalsete klientide hääli. Vaadakem tõele näkku: olenemata faktidest, võib nii Sinu kui ka Su ettevõtte kohta postitada mida tahes. Ja pigem postitab torisev klient kui õnnelik, sest toriseval kliendil on emotsioonid oma negatiivse kogemusega seoses laes.
Pole vahet, kes Sa oled või mis äris oled, aga kui hakkad tähelepanu äratama või edu saavutama, siis on vaid aja küsimus, kuni keegi kirjutab Sinu kohta internetis midagi negatiivset. Seda pole võimalik vältida. Ainus viis tähelepanu vältida on kivi alla pugeda, ent isegi siis leitakse Sind üles. Sotsiaalmeedia mõju abil võivad Sulle obaduse anda kõik kritiseerijad, võib-olla isegi kadestajad ning nii Sinu toote kui ka ettevõtte konkurendid.
Kriitika, rahulolematud kliendid, erinevad arvamused, vastandumised ning isegi ettekavatsetud ja pahatahtlikud rünnakud brändi vastu pole äris enam uued väljakutsed. Need on olemas olnud keelepeksu ja konkurentsi leiutamisest peale, aga just võim, ligipääsetavus ning interneti levik on need, mis teevad sotsiaalmeedia mainest uue väljakutse.
Mõned mõtted, kuidas negatiivsusega sotsiaalmeedias toime tulla!
- Suhtu oma mainesse sotsiaalmeedias nagu päriselus. Käsitle rünnakuid sotsiaalmeedias nagu päriselus, ära suhtu neisse kergelt, vaid tegele nendega ise ja ära delegeeri. Sinu nimest ja mainest pole midagi tähtsamat.
- Võta kõiki negatiivseid postitusi võimalusena. Kõiki kaebusi, rünnakuid ning kliendi rahulolematuse ilminguid tuleb käsitleda võimalusena, mitte probleemina (kui need ei osutu millekski muuks). Rahulolematu kliendi või negatiivse postituse saab õigesti tegutsedes pöörata fänniks või komplimendiks. Raamatu autori ettevõttes kehtib näiteks poliitika, et kõigi kaebuse esitanud klientidega tegelen tema isiklikult. Eesmärk on teha probleemist kõigi võit.
- Tegele kohe. Mida varem kaebusega tegeled, seda kergemini leiab see lahenduse. Kiiresti vastamise korral on mõistlikud inimesed Sulle enda prioriteediks seadmise eest tänulikud. Ära vasta eesmärgiga panna inimest postitust kustutama, pigem tegele otse murega. „Oi, ma nägin internetis Teie postitust ja tahtsin kohe helistada ning uurida, mida saame olukorra lahendamiseks teha. Mul polnud sellest aimugi. Rääkige, mis juhtus. Kuidas saan seda lahendada?” Kui saad sellega hästi hakkama, kustutab enamik inimesi postituse ära või kirjutab hoopis, kui suurepärane Sa oled.
- Kontakteeru otse. Ära vasta negatiivsele avalikult, sest nii tõmbad sellele vaid lisatähelepanu. Nagu iga kommunikatsiooni puhul on ka siin kõige parem kas helistada, otsesõnum saata või võimalusel isegi isiklikult kohtuda. Ole vastates ettevaatlik, et ei mainiks mingit vääriti tegutsemist, pigem anna teisele poolele teada, et vajad nõu, kuidas tema pahameelt vähendada.
- Ole ennetav. Mainekujunduse parim lahendus on rünnak, mitte kaitse. Loo võimalused positiivsete postituste ja soovituskirjade, isegi videote kogumiseks nii oma ettevõtte kui ka enda kohta. Julgusta Sinuga äri teha armastavaid inimesi oma kogemust ka teistega jagama ning tee see neile lihtsaks. Tööta välja agressiivseid avalike suhete kampaaniaid oma hea töö, ettevõtmiste ja panuste kohta, mis kaaluvad negatiivse üles.
- Tea oma piire. Kuigi Gardone arvab, et iga kaebus on võimalus, pead teadma, millistes lahingutes võidelda ning millistest taganeda. Osa inimeste eesmärk on vaid Sinu keskendumisvõimet ja energiat neelata. Nad ei otsi lahendust, vaid võimalust Sind vampiirina tühjaks imeda. Osa inimeste eesmärk on ainult lärmata, negatiivsust ja viha külvata. Kohe, kui näed, et inimene on huvitatud üksnes negatiivsusest, jäta asi katki ega ära seo end sellega.
Kõige olulisem on suhtuda oma sotsiaalmeediamainesse sama moodi nagu isiklikku või avalikku mainesse. On vaid aja küsimus, kuni keegi postitab Sinu kohta negatiivseid kommentaare, mis võivad sisaldada nii liialdusi kui ka rahulolematust kuni puhaste väljamõeldisteni välja. Fakt on see, et sama palju, kui saad positiivset tähelepanu, saad mingil hetkel ka kriitikat. Oma internetimaine kaitsmine nõuab teadmist, kuidas inimesed internetiotsingutes enda kohta õiget infot leidma panna. Olgu see Sinu prioriteet ja ole proaktiivne!
Kõige olulisem on suhtuda oma sotsiaalmeediamainesse sama moodi nagu isiklikku või avalikku mainesse.
Lõpetuseks: peamine põhjus, miks sotsiaalmeediat väidetavalt ei kasutata, on ajapuudus. Ma nõustun, Sul polegi aega, mida sotsiaalmeedia peale raisata nagu 99 protsendil selle kasutajatest, aga pead õppima sotsiaalmeediat kasutama, et oma aega säästa. Võta aeg, tee end tuntuks ning ehita üles tugev sotsiaalmeediamaine. Raamatu „Müü ise või sulle müüakse“ autoril on näiteks kolm Facebooki lehte, üks Twitteri konto ning üks Google+ konto. See pole ajaraisk, mis Sind seda tegemast takistab, vaid vajak pühendumises ning mõistmises, mida see kõik võib Sulle pakkuda.
Grant Cardone on müügiala elab legend, keda järgivad miljoni inimesed kogu maailmas.
Ta on loonud Cardone University, mis keskendub veenmise kunsti ja müügitehnikate õpetamisele, ning kirjutanud palju tagasisidet saanud menuki „The 10X Rule“. Ta kasutab kogemusi ja tehnikaid, mida on kasutanud automüügist kuni kinnisvaramüügini, ning aidanud kasvustrateegiaid ja müüki üles ehitada teiste hulgas sellistes ettevõtetes nagu Google, Wells Fargo ja Ford.