1. Avaleht
  2. Lugemist
  3. Raamatusoovitus
  4. Mis on kriis? Raul Rebane: kriisi ajal tuleb olla koguaeg eetris!
Mis on kriis? Raul Rebane: kriisi ajal tuleb olla koguaeg eetris!

Mis on kriis? Raul Rebane: kriisi ajal tuleb olla koguaeg eetris!

Raul Rebane toob oma raamatus „Hirmust eduni. Meediasuhtluse 8 reeglit“, välja, et kaasaeg pole ainult võimalused, vaid ka suured riskid imagole. Kriiside ja ohtude peatükkidest on võimalik õppida, mida nende vältimiseks tuleb teha. Raamatu ideoloogia võtab kokku mõte „Täna oli viimane päev sinu elus, kui sul võis tekkida mõte suhelda meediaga ilma ettevalmistuseta!“

Mis on kriis?

Kriisil on Rebase sõnul palju definitsioone. Talle endale meeldib järgmine: „Kriis on olukord, kus mingi uue teguri mõjul tavapärane tegevus on häiritud või võimatu.”

Kriis on olukord, kus mingi uue teguri mõjul tavapärane tegevus on häiritud või võimatu.

„Kriisi ajal tuleb olla koguaeg eetris! Isegi kordused ja uue info ootamine ei pahanda niivõrd, kuivõrd see, et ei olda koos murelike inimestega. Tihti on kõige raskem tunnistada, et nüüd on kriis käes.“

Reporter (Foto Freepik)
Foto: Freepik

Rebane selgitab, et meediakriis tekib tavaliselt siis,  kui avaldatakse midagi, mis tundub ohtlik. Selliseid asju juhtub iga päev. Kohe hakatakse mõistatama, mida teha, et mainekahju vähendada. „Enamik kriitilisi lugusid on põhjendatud. Probleemid tekivad siis, kui on eksitud faktide, hinnangute või suhtumistega. Siis tuleb tõesti mõelda, kuidas edasi.“

Probleemi suurust aitab hinnata lihtne kolmik:

  1. Ebameeldivus
  2. Õnnetus
  3. Katastroof

Kaks reeglit

  1. Ära tõmble, võta aeg maha!
  2. Küsi teistelt nõu!

Rebane soovitab küsida nõu teistelt inimestelt, sest sa ise oled nii emotsioone täis, et ei pruugi ratsionaalselt mõelda. See viib jällegi veatsooni.

Foto: Freepik

„Küll aga ei tohi maha magada juhtumeid, mis tõesti väärivad tähelepanu. Tõelised probleemid ei lähe ise mööda,“ nendib ta.

Mida teha kui on probleem?

  1. Ära anna ühtegi vastust enne, kui strateegia on kokku lepitud!

Enne, kui rääkida, tuleb endale selgeks teha, mida rääkida. Rebane soovitab alati võtta kõigepealt aeg maha, leppida kokku strateegia ja alles siis vastata.

  1. Ära improviseeri!

Tuleb riskide maandamiseks panna võimalikult palju täpseid vastuseid paberile ja need ka enne vastamist läbi harjutada.

  1. Ära valeta!

Enamik meediaeksperte on ühel nõul: üldiselt on tõde probleemide lahendamise parim vahend. Suurt osa valesid on hiljem lihtne tuvastada ja need toovad kaasa uue probleemideringi.

Skandaal

Skandaal on Rebase sõnul kriisi kõrgem aste. Kriis võib olla ka individuaalne, skandaal on avalikkuse omand ja sellisena väga ohtlik. „Skandaal on infoplahvatus, mille leviku meetod on resonants ehk iseeneselik levik. Kui ausalt üles tunnistatakse ja vabandatakse, sureb skandaal tavaliselt välja.“

Kui ausalt üles tunnistatakse ja vabandatakse, sureb skandaal tavaliselt välja.

Kuidas skandaalist väljuda?

Rebane tõdeb, et pole kindlalt meetodit, sest iga lugu on erinev. Kui suur skandaal on juba lahvatanud, siis on seda lõpetada väga raske. Positiivseid näiteid on vähe.

Skandaalid tekitavad suurt huvi, seetõttu püüa järgida kaht põhimõtet.

  1. Ära kunagi eita seda, mida hiljem saab tõestada.
  2. Ära mine tülli ajakirjanikega.
Head Uudised GoodNews