KATKEND I Kirsti Paakkanen: loomisrõõm ja -tusk on nagu südamelöögijoon, sa oled kas tipus või põhjas!
Saarijärvil asuvas tagasihoidlikus tares sünnib tüdruk, kes murrab oma energia ja tarmukusega laia maailma. Kirsti Paakkanenist saab karismaatiline äridaam, kes lööb õitsele majandusraskustes vaevleva Marimekko. Ulla-Maija Paavilainen räägib oma Heliose kirjastatud raamatus “Suurim neist on armastus” Kirsti loo.
GoodNews avaldab raamatust katkendi.
Loomisrõõm ja -tusk nagu südamelöögijoon
1973. aastal on Terttu Viertiö äsja ülikooli lõpetanud majandusteadlane ja vajab tööd. Reklaamitööstusest ei tea ta midagi ning ega Womenas pole ka vaba töökohta, kuid mingi vaist ütleb talle, et just sinna peab ta tööle saama. Ta helistab Kirstile ning nad kohtuvad kolm korda. Kirsti võtab ta tööle Womena asejuhiks.
Viertiö arusaam tööelust on idealistlik, tegelikkus on hoopis midagi muud.
Kuna personalihaldus ja firma majandustegevus on tema õlgadel, on ta koostanud kõigi oma teoreetiliste teadmiste kohase ankeedi töötajatele – oleks tore teada, milline tööõhkkond firmas valitseb. Ankeeti nähes rebib Kirsti selle tükkideks, kuulutades: „Mis kommunist siia on saabunud?”
Viertiö mõistab, et Womenas on Kirsti sõna seadus. Ülejäänud kümne aasta jooksul õpib ta veel paljutki.
„Kirsti nõudis nii endalt kui ka teistelt võimatut. Oli neid, kes jäid seepeale õhku ahmima. On teatud sort inimesi, kellega on võimatu samasse ruumi mahtuda. Kirsti oli selline. Ta oli nii jõuline, et lämmatas,“ meenutab Viertiö.
Kirsti töötab eriliselt, tulles tööle kella üheteistkümne paiku ennelõunal ning saavutades parima tööhoo alles õhtuks. Viertiö mäletab üht kampaaniat, mida valmistati ette öö läbi.
„Käisin hommikul ainult riideid vahetamas ja läksin siis tagasi kliendile kampaaniat esitlema. Kirstile, üksikule naisele, taoline elulaad sobis, aga probleemseks muutus asi siis, kui see mõne inimese jaoks võimalik polnud. Tiimiliikmed pani see raskesse olukorda, eriti kui tegemist oli pereinimesega.“
Samas kirjeldab Terttu Viertiö Kirstit kui ülimalt loovat inimest.
„Tal oli meeletult palju ideid ja ta oskas ka tiimist sobivad ideed üles korjata. Ta oli alati nagu generaator. Toona kujundasime paljude toodete olemuse algusest peale, töötasime välja ja panime nime. Ühe kampaania ajal läks keegi kempsu ja tuli sealt tagasi tootenimega, mida kõik olid nädalate kaupa püüdnud välja mõelda.“
Sellest sai alguse omavaheline ütlemine „sündinud kempsus“.
Kirsti pole kunstnik, aga tal on hea maitse. Tal on silma õigetele ja olulistele asjadele. Tööle võttis ta samuti õigeid – haritud ja keeleoskusega – inimesi, tugevdades niimoodi oma nõrku külgi.
„Ta on lummav inimene, kes suudab teistest nende parimad omadused välja tuua. See on ülim oskus. Ta vallutab teise inimese nii, et temast on raske lahti lasta. Sellel on oma head ja vead.“
Kirsti ümber sündis omamoodi maagiline maailm.
„Teist nii karismaatilist inimest Soomes enam ei sünni. Me oleme üsna karismavaba rahvas,“ leiab Viertiö.
Kirsti oskab käidelda nii töötajaid kui ka kliente. Ta suudab kõike veenvalt esitada. Ta on usaldusväärne ning paneb inimesed uskuma seda, mida ta räägib. Keegi ei usu, et Kirstil võiks mõni halb idee olla.
Oma töötajatele ta väga palju näpunäiteid ei jaga, kuid seda on tal kombeks öelda, et „tooteid ei tohi esitleda stiilis, et noh, see on nüüd selline … Vaid et see on nii äge asi ja me oleme kõik rõõmsad, et me oleme saanud olla selle sünni juures!“
Teatud mõttes tinistab ta kliendid ära. Ta valdab müügitaktikat ja teab, kuidas kampaaniat lansseerima peab. Kõik peab olema terviklik.
„Lansseerimine peab olema nagu kahuripauk!“ toonitab Kirsti.
Ta oskab teha väiksest suure, sisendada usku tootesse ning seeläbi ka inimestesse. Toote ümber loodud uhked kulissid toidavad nii reklaamiagentuuri kliendi kui ka tarbija enesekindlust.
„Loomisrõõm ja -tusk on nagu südamelöögijoon, sa oled kas tipus või põhjas,“ leiab Kirsti.
„Oma kolleegidega oled sa harva samal pulgal. Nemad võivad olla parasjagu pilvedes, sina seevastu põrgus. Kui su kõikvõimsat ideed pole vastu võetud, oled üksik ja õnnetu. Kui sa oled suutnud selle läbi suruda, oled üksinda oma hirmude ja kahtlustega. Hommikul tundub idee naeruväärne, õhtul – kõige ägedam maailmas. Ole julge, kehutatakse sind. Intuitsioon ütleb, et su mõte on puhas kuld, uuringud ütlevad, et jama. Ole siis niimoodi tugev ja julge … Ning samal ajal nõuavad kõik loovust.“
Alguses pole Womenal suurkliente. Kuid aastal 1980 võidab Paakkaneni agentuur Wärtsilä emailkastruli reklaamikampaaniaga Soome reklaamiettevõtete liidu aasta kampaania tiitli. Kastrulile nime mõeldes otsustas Kirsti ristida selle isa järgi. Emailkastrul Wihtori menu on märkimisväärne.
Tekstiilivabrikule Tampella kujundab Womena rätikute komplekti, mis saab nimeks Päivänsankari. Fiskarsi kääre saadab edu kogu maailmas. Nende abil võidab Womena aasta reklaamikampaania tiitli ka 1981. aastal. Tundub, nagu kolistaks toiduvalmistajana kobakäpast tütar võidukastrulitega isa nina all: näe, ma saan laias maailmas hakkama küll. Juubelikampaania fotoateljeele Nyblin on üks näide Kirsti loovusest: üks koostööpartner, näiteks Ilford, mitte ainult ei õnnitle Nyblinit leheküljelises reklaamis, vaid maksab selle ise ka kinni.
Sultani kondoomide massiivse ajakirja- ja telekampaania käivitudes läheneb Womena teemale kahemõttelise huumoriga: „Härra Virtanen plaanib täna oma paadi vette lasta. Aga kes seda teab, mida proua Virtanen soovib …“ või „Proua Virtanen peaks täna kartuli mulda panema. Kuid kes seda teab, mis härra Virtanenil meeles mõlgub …“
Lehekülje alumises ääres tekst jätkub: „Kui soovid, et sinu lillepeenar suvel õide lööb, tasub varakult valmistuda. Aegsasti valmistumine on oluline igas eluvaldkonnas …“
Sultan lansseerib lisaks ka „džentelmenidele mõeldud uudistoote“, Sultan GentleMani.
„Kõige rohkem sooni, kõige rohkem naudingut,“ kinnitab tekst. „Uus disain. Ja ongi kõik öeldud … ÕrnMees … GentleMan …
Raamatu saab tellida kirjastuse Helios e-poest!