Hingemuusik Luis Paniagua: julgen isegi öelda, et lüüra päästis mu elu
12. ja 13. mail toimub Tallinnas Tervendavate Helide Keskuses Hispaania hingemuusiku Luis Paniagua kontsertprogramm “Gran Misterio”, kus läbi imetabase iidse Kreeka lüüra meloodiate saab kuulda osakest Universumi saladustest. “Gran Misterio” on Luis Paniagua poolt loodud maagiline sessioon, mis laseb meelel puhata igapäevastest mõtetest ja annab kogemuse puhtast helist, kus sõnad on üleliigsed. Sellest müsteeriumist ja endast räägib lähemalt lüüramuusik ise.
Kui vanalt te muusikani jõudsite?
Alustasin muusika mängimisega juba lapsepõlves. 15-aastaselt kutsus mu vend Gregorio mind Hispaaniasse Madridi kaasa lööma enda juhitud keskaegse muusika grupis “Atrium Musicae“ ning meil olid kontserdid üle maailma. Töötasin koos temaga 10 aastat, vahemikus 1972 kuni 1982. Esimene esinemine oli New Yorgis Metropolitan Muuseumis. Alates 1980. aastast, pärast õpinguid Indias hakkasin ise kirjutama muusikat ning juhtima enda truppi.
Miks valisite lüüra oma muusikainstrumendiks?
Ma pole kindel, kas mina valisin lüüra või lüüra valis minu. Nimelt lüüra saatis mind väga sügavas tähenduses väga erilisel eluhetkel ning julgen isegi öelda, et see päästis mu elu.
Lüüra saatis mind väga sügavas tähenduses väga erilisel eluhetkel ning julgen isegi öelda, et see päästis mu elu.
1988. aastal elasin nii-öelda hinge pimedas öös, mida kirjeldab Püha John of the Cross enda poeemis “The Dark Night of the Soul”. See oli eluetapp, kus 40. eluaastate kriis ühildus depressiooni, armastuse puuduse, elamisega üksinduses keset imelist metsa. Langedes teisenenud teadvuse seisu pärast väga tugeva kuumuse käes olemist, tulid appi mõned inimesed, keda pidasin ingliteks, ning lüürat mängides ja tema meloodiatega koos lauldes hakkasin tõusma sügavikust, kuhu olin langenud.
Kust tulevad lüürapillid, millega mängite, kas need on spetsiaalselt teile valmistatud?
Minu vend, Carlos Paniagua, kes on keelpillimeister, valmistab need mulle.
Kuidas olete oma mängimise tehnikat aja jooksul täiendanud või muutnud?
Mängimaks iidset Kreeka lüürat tuleb endal kõik leiutada kõik, kuna mängimise traditsioon on meie kultuuris olnud kadunud. Alustasin 7 keelega lüüral, millega olen teinud palju kontserte ja mitmeid albumeid. Nüüdseks mängin juba 12-keelelist lüürat, mis annab niipalju rohkem võimalusi kui varem ja viib lüüramängu teisele tasemele.
Mängimaks iidset Kreeka lüürat tuleb endal kõik leiutada kõik, kuna mängimise traditsioon on meie kultuuris olnud kadunud.
Mängimaks iidset Kreeka lüürat tuleb endal kõik leiutada kõik, kuna mängimise traditsioon on meie kultuuris olnud kadunud. Alustasin 7 keelega lüüral, millega olen teinud palju kontserte ja mitmeid albumeid. Nüüdseks mängin juba 12-keelelist lüürat, mis annab niipalju rohkem võimalusi kui varem ja viib lüüramängu teisele tasemele.
Millest te ise mõtlete ja mida tunnete oma esinemise ajal?
Kontserdi, töötoa või tervendavate helide seansil ma katsun mitte mõelda, ainult alistuda ja kuulata nii sügavalt kui võimalik. Lasen helil ja vaikusel end kanda. See on Taeva ja Maa vahepealne maailm, mateeria ja füüsilise maailma, spirituaalse ja nähtava maailma vahel. See on väga tervitatav koht või õigemini seisund minu jaoks.
Olete koostanud maagilise sessiooni “Gran Misterio”, mis keskendub kuulaja vabastamisele üleliigsest kärast ja igapäevamõtetest. Kas selle tingis hetkel maailmas toimuv olukord või tundsite vajadust anda endast midagi ühiskonnale?
Kõik see muusika, mida ma mängin on tingitud vajadusest. Võib öelda, et tegemist on iseka tegevusega, kuid samal ajal annab see imelise jagamise rõõmu ja saan tunda, millist kasu see on paljudele inimestele toonud, kuna väga suur hulk kuulajaid on teada andnud, kuidas selle muusika kuulamine on nende elu sügavalt muutnud või mõjutanud.
Hetke maailma ärevat, vaenulikku ja eemalepeletavat olukorda olen tunnetanud juba lapsepõlvest. Võib-olla just sellepärast olen end alati proovinud ümbritseda ilu ja eriti muusikakunstiga. See on alati hästi mõjunud, ma ei võta seda kui põgenemist igapäevaelust, vaid see on vajalik ellujäämiseks.
Hetke maailma ärevat, vaenulikku ja eemalepeletavat olukorda olen tunnetanud juba lapsepõlvest. Võib-olla just sellepärast olen end alati proovinud ümbritseda ilu ja eriti muusikakunstiga.
See on alati hästi mõjunud, ma ei võta seda kui põgenemist igapäevaelust, vaid see on vajalik ellujäämiseks.
“Gran Misterio” („Great Mystery“, „Suursugune/Õilis Müsteerium“) on üks ilusaimaid palveid, mida ma eales kuulnud olen. Koos paljude teiste asjadega kutsub see ennast usaldama. See pärineb Põhja-Ameerika lakota indiaanlastelt, pärismaalastelt, aegadest enne seda, kui valge mees sinna saabus. Nad ütlevad “Wakan Tanka”, mis seostub Suursuguse, Õilsa Müsteeriumiga või Suure Vaimuga. Nende sõnade ehk palve laulmiseks komponeerisin muusikat, mis võttis viis aastat, et lõpuks kohale jõuda.
Kas teie kontserdile tulles peab ennast eelnevalt kuidagi häälestama, nii-öelda õigele lainele?
Muusika on energia edasikandumine ja ainuüksi see teeb meis endis tööd. Kui see on lihtsalt kontsert, siis ei ole vaja kuidagi moodi end ette valmistada, piisab, kui olla avatud ja uudishimulik heli ilu vastu. Kui tegemist on tervendavate helide seansiga, mida ma kutsun “Metamorfoosiks”, siis seal kuulajad tavaliselt lamavad mugavalt maas ja proovivad olla helile võimalikult avatud. Ma palun neil järjekindlalt ennast sisemiselt vaadelda, kuulata suletud silmadega ja vaadelda iseennast kuulamas muusikat. Või teisisõnu, “Kuula muusikat enda kehaga ja kuula enda keha muusikaga”.
Kes on teie kontserdile enim oodatud külaline?
Kõik on teretulnud ning eriti inimesed, kes tunnevad, et neil on vaja leida tee iseendani, leida tee selle olevuse juurde, kes meis elab, kes ütleb, mida me peame selles elus tegema. On inimesi, kes on avastanud asju enda kohta, mida nad iial ei osanud arvata kogevat või tundvat.
Mulle endale on see noorest east alates, ood kunsti ilule ja loodusele, see aitab mul olla parem inimene. Inimesele, kes võtab aja, et peatuda ja kuulata, räägib lüüra läbi muusika ja kõneleb meile saladustest läbi südame, emotsioonide ja hingekeelte.