Avaleht Hingele Pai lapse loovusele: hingamisharjutus pere väikestele
Pai lapse loovusele: hingamisharjutus pere väikestele

Pai lapse loovusele: hingamisharjutus pere väikestele

Jaana Ojakäär-Kitsing jagab oma raamatus “Pai lapse loovusele. Inspiratsiooniraamat laste loovuse toetamiseks” hingamise jälgimise harjutust väikestele lastele, kes on alla 7 aasta vanused. “Hingamine on esimene trepiaste sisemise rahu juurde. Väikemate laste puhul palu lapsel kõigepealt näidata oma nina ja selgita, et just nina kaudu saab meie keha õhku, mida ta nii väga vajab,” soovitab Jaana.

Harjutus

“Palu lapsel panna peopesad nina ette ja tunnetada, kuidas õhk välja hingates ta peopesasid paitab. Las laps tunnetab, kuidas välja hingates muutuvad peopesad soojast õhust soojaks ja kuidas sisse hingates muutuvad peopesad pisut jahedamaks,” juhendab Jaana. “Palu lapsel välja hingates hingata peopessa kõik oma mõtted ja hingata peopesast sisse rahu. Las laps tunneb, kuidas iga väljahingamisega muutub ta rõõmsamaks ja kergemaks.”

Veidi aja pärast lase lapsel käed alla lasta, aga samas endiselt oma hingamist jälgida. Palu tal naeratada, kui ta hingab sisse, ja naeratada, kui ta hingab välja.

Jaana soovitab pärast küsida, mis tunnet laps endas pärast seda harjutust märkab.

Hingamise jälgimise harjutus suurematele lastele (7+)

Märka oma nina ja seda, kuidas õhk nina kaudu su kehasse liigub. Loe hingamise ajal rahulikus tempos numbreid: 1… 2… 3… jne (nii palju kui hetkel tuleb), siis hinga rahulikult välja ja loe samuti numbreid: 1… 2… 3… jne. Proovi hingata sisse nina kaudu ja välja suu kaudu, puhudes õhku rahulikult suu kaudu välja.

Jälgi oma hingamise rütmi.

Jälgi oma hingamise tempot.

Jälgi oma hingamise sügavust.

Jälgi, kas hingates liigub rohkem su rindkere või kõht. Pane selleks üks käsi rindkerele ja teine kõhule ning vaata, kumb käsi sissehingamise ajal rohkem kerkib.

Kui lapsel tõuseb kõrgemale rindkerel olev käsi, siis palu lapsel kõht lõdvestada ja püüda hingata sügavamalt, et ka kõht liiguks hingamise rütmis kaasa.

“Kui hingame sügavalt terve kopsuga, siis paisub sisse hingates ka meie kõht, mitte ainult rindkere,” selgitab Jaana. “Selline kõhuhingamine aitab kehal mõnusalt lõdvestuda. Pisikesed lapsed ja beebid hingavad loomulikult terve kopsuga, kuid mida enam aastatega pingeid oma kehasse kuhjame, seda rohkem muutub hingamine pinnapealseks.”