Avaleht Hingele hea Kuidas teadlik hingamine on muutnud Heiki Tomsoni elu, 4. osa
Kuidas teadlik hingamine on muutnud Heiki Tomsoni elu, 4. osa

Kuidas teadlik hingamine on muutnud Heiki Tomsoni elu, 4. osa

Neljas postitus kannab pealkirja „Vabanemine emotsionaalsest ülekuumenemisest“.

Mina jõudsin teadliku hingamise juurde suuresti tänu sellele, et ma otsisin lahendust oma emotsionaalsele ülekuumenemisele. Olin mõned aastad tegelenud juba joogaga, vabanenud grillvorstide ja liha regulaarsest söömisest ning olin muutunud mõnevõrra paindlikumaks, nii kehaliselt kui ka meeleliselt. Ma ei pidanud enam osalema igas emotsionaalses seltskondlikus arutelus ja tagarääkimises ning minu jaoks polnud enam nii oluline, et teised peavad kuulma, mida mina asjast arvan.

Samas kogunes minusse ikka teatud hulk ärevust, viha, põlgust ja vastikust tekitavat emotsiooni ning kuna ma ei suutnud seda teadvustada ega suunata, siis ma ikka aeg-ajalt plahvatasin.  Kas siis vastandudes kellelegi väga tugevalt, süüdistades kedagi ja solvates kedagi. Või hoopis neelates kogu selle tunde alla hirmus, mis siis saab, kui ma seda praegu kõike välja ütlen.  Minu jaoks oli väga raske väljendada tundeid kedagi nende tunnete tekitamises süüdlaseks tegemata. Eriti keeruline oli tunnetest rääkida partneriga. See on vist teiste meeste jaoks ka väljakutsuv tegevus. Hirm avada ennast ja tunda seejärel valu,  kui mind ei mõisteta, hoidis mind tagasi. Oli kaks varianti: ma läksin lukku – sulgusin endasse ega soovinud enam millestki rääkida – või käratasin: „Need asjad on nii ja kõik!“ Ja kui ma läksin lukku, siis selline vaikimine võis kesta üks-kaks päeva või seni, kuni need emotsioonid maha jahtusid. See tekitas muidugi tõelise segaduse partneri jaoks, et mis suhtes toimub jne.

Kuid asjad on täpselt nii, nagu nad on ja selleks, et suhe laabuks, on hädavajalik rääkida probleemsed teemad lõpuni lahti.

Kui käisin oma pranayama-õpetaja Sami Mälkiä workshop’il neli aastat tagasi, siis ta tõi välja teadliku hingamise ühe kasutegurina vabanemise emotsionaalsest ülekuumenemisest. Kuidas ja mismoodi see toimib või käib, jäi minu jaoks tol hetkel arusaamatuks. Täna ma mõistan väga selgelt, et teatud hingamisharjutustega on võimalik reguleerida sapi- ja maksatalitust ja maha jahutada kehatemperatuuri ja reguleerida vererõhutaset. Ja et on hingamisharjutusi, mis aitavad keha-meelesüsteemist vabastada sinna kogunenud emotsionaalsed pinged ja piiravad uskumused.

Täna saan öelda, et teadlik hingamine on tõstnud mu teadlikkust kehas toimuvatest emotsioonidest ja tunnetest. Kui mingi keha pingesseviiv emotsioon hakkab kerkima, siis mõne hingamisega suudan selle vabaks lasta ja meeldivas kohalolus edasi tegutseda. Ootamatud tugevad emotsioonid, mis esile kerkivad, saab lahti lasta mõneminutilise hingamisega. Märkan, et väljendamata emotsioone või tundeid on jäänud oluliselt vähemaks ja kui need ongi tekkinud, siis on võimalik need päeva lõpus läbi töötada ja vabaks hingata. Ning kui saabub teadmine, et selle möödunud situatsiooni kogemisest on vaja teist osapoolt teavitada või vabandust paluda, siis saab seda järgmisel päeval või kohtumisel  teha – lihtsalt neutraalselt öeldes, mida antud situatsioon mind tundma pani. Teist süüdistamata, lihtsalt tagasisidet andes.

Teadlik hingamine on andnud mulle selged lahendused, kuidas emotsionaalset situatsiooni lahendada parimal moel kohe hingamismustrit muutes või mõne aja pärast peale tunde vabaks hingamist.

Soovitus emotsionaalse tasakaalu loomiseks

India joogidel on üks imeline hingamisharjutus nimega brahmari, sanskriti keelest tõlgituna „kimalane“. Indias on selle harjutuse mõju inimesetele uuritud ja välja toodud järgmised kasud: see harjutus tõstab enesekindlust, parandab keskendumisvõimet ja suhtlemisoskust, tasakaalustab emotsionaalset keha ja vähendab sisemist keelepeksukihku.

Harjutus on järgmine.

Istu toolil või põrandal, selg sirge, toetamata. Sulge silmad, mõttes lõdvesta otsaesine, peanahk, häälepaelad, silmaümbruselihased ja silmamunad, pane keel pehmelt vastu ülemiste hammaste igemeid ja hinga nina kaudu välja, tuues kuuldavale heli „mmmmm“ kuni väljahingamise lõpuni. Kohe kui lõpetad väljahingamise, alusta ninakaudu sisse hingamist, häälides taas „mmmmm“. Hingamise lõppedes lülitu taas väljahingamisele „mmmm-iga“.

Tee seda hingamist kõhuga sisse hingates nii palju, kui saad. Välja hingates kitsenda hääletoru ja hinga topeltpikkuses välja. Sumise nagu mesilane, justkui kergelt läbi kinnise nina. Hoia mõttes hingamise ajal fookust oma kolmandal silmal, nautides seda heli, mida sa lood. Need helid on sinu ajulained – sulandu seda heli kuuldes üksolemisse. Alguses võib juhtuda see, et sisse hingates võivad tekkida katkendlikud helid, kuna häälepaelad pole veel piisavalt lõdvestunud. Harjutuse käigus see muutub, nii et varu kannatust ja jätka hingamisega. Luba hääl vabaks, luba emotsioonid vabaks ning lihtsalt hinga ja hääli „mmm“. Mõni inimene hakkab harjutuse ajal naerma, mõni nutma – mõlemad reaktsioonid on puhastavad, luba sellel juhtuda.  Kuid peale emotsiooni väljendamist jätka kohe hingamisega.

Tee seda harjutust 10-15 kordust korraga (sissehingamine + topeltpikk väljahingamine). Peale harjutuse lõpetamist tule tagasi tavapärase hingamise juurde, hoia hetk silmad kinni ja koge, mis kehas toimub. Võrdlemata, hinnanguid andmata, süüdistamata, analüüsimata, lihtsalt pehmelt hoides fookust kehal.

Siit leiad videokatke brahmari-hingamisest. Kui vajad ellu püsivaid kvaliteedimuutusi, siis tutvu erinevate teadliku hingamise võimalustega SIIN.

Heiki Tomson