1. Avaleht
  2. Hingele
  3. Saavuta oma kõrgeim eesmärk
Saavuta oma kõrgeim eesmärk

Saavuta oma kõrgeim eesmärk

Monika Kuzmina südamete kollektsioonist Foto: Margo Järvemets
Monika Kuzmina südamete kollektsioonist
Foto: Margo Järvemets

Raamat “Kes olete kui teised teid ei näe?” annab hea ülevaate sellest, kuidas oma elu muuta ja eesmärke saavutada. See raamat õpetab, et muutused ei tule päevapealt, vaid unistuste nimel tuleb töötada ning loov olla.

Anname teile ülevaate ühest peatükist, kus tuleb juttu sellest, kuidas saavutada oma kõrgeim eesmärk.

Mis on kõrgeim eesmärk?

Kujutlege ette, et rändate üksi kohta, kus te pole kunagi enne käinud ja teil ei ole kaarti ega ka teejuhti. Kujutage, et peate leidma tee, tuginedes vaid iseenda instinktidele ja mööduvate võõraste inimeste nõuannetele. Vägagi riskantne ettevõtmine, kas pole? Loomulikult vajate kaarti juhuks, kui peaksite eksima või kui vajate kinnitust, et te ei ole teelt kõrvale kaldunud.

Sama kehtib ka elus. Me kõike vajame emotsionaalset ja psühholoogilist kompassi, mis juhataks meid ja ei laseks teel ära eksida. Vajame justkui seda midagi, mis aitaks meil langetada õigeid otsuseid. Mis on need õiged otsused? Need on valikud, mis vastavad suurele pildile, mis teil enda kohta loodud on.

Kõrgem eesmärk on teie elustrateegia alus. See on teie olemise põhimõte ja annab teie elule mõtte. See ei ole mingi juhuslikult pähe tulnud mõte. See on identiteet, mille olete enda jaoks avastanud ja mille paljastate kõigile enda ümber oma käitumise ja valikutega.

Kas olete märganud, kui keeruliseks muutus elu peale 18ndat eluaastat? See oleks nagu eksam, kus küsimused muutuvad aja edenedes aina raskemaks. Ja kui jõuate tõeliselt raske küsimuseni, hakkavad juhtuma veel igasugused kummalised lood. Teie kõrgem eesmärk on tegelikult mingis mõttes sekstant, mis teid õigel kursil hoiab. See vastab küsimusele: mida teete teie paremini, kui kõik teised? Küsige see küsimus endalt ning kuulake, mida vastab teie sisehääl sellele.

Tunnetuslik ebakõla

See on kaasaegse psühholoogia üks kõige tähtsamaid mõisteid ja üks kõige vähem mõistetavaid. Kui te seda terminit enne kuulnud pole, arvate ilmselt, et see tähendab üheaegselt mõtlemist mitmele asjale. Sest ebakõla muusikas viitab ju sellele, et mängitakse üheaegselt kahte või enamat ühtesobimatut nooti.

Tunnetuslik ebakõla on midagi sarnast, kuid asi on veidi keerulisem.
Tunnetuslik ebakõla tekib juhul, kui teie käitumine ei ole kooskõlas sellega, kelleks te end tegelikult peate. Loomulikult juhtub seda meie kõigiga, kuid mida enam edasi seda ette tuleb, seda kiiremini tekib meis stress.

Näiteks meeldib meile mõelda, et oleme toredad mehed ja naised. Vahetevahel peame aga tegema asju, mis ei ole sugugi toredad. Kui sedasi juhtub, tekib radariekraanile väike probleem. Tavaliselt saab sellest probleemist lihtsalt lahti, kui oskame olukorda endale selgitada või mõistuspärastada. Kuid kui erinevus enesekujutluse ja tegeliku olemuse vahel muutub liiga suureks, hakkab inimese hing hoopis roostetama. Või toimub mingisugune plahvatus.

Üks korralik kõrgem eesmärk aitab ebakõla vältida ja toimib vastumürgina tunnetusliku ebakõla suhtes. Kõrgem eesmärk peaks olema võimalikult lühidalt väljendatav. Seda peaks saama kasutada igas olukorras, mitte ainult äri- või isiklikuks otstarbeks. Ja see peaks olema piisavalt kõlav selleks, et temast ära ei tüdineks, sest kui tüdinete oma kõrgemast eesmärgist, tüdinete ka endast.

Olge iseenda kaubamärgi looja

Mõelge endast, kui tootest, tootest, millel on osaliselt samasugused omadused, kui teil. Ei ole mingit tähtsust, mis toode olete. Mõelge supermarketi pikkadele riiulitele ja valige sealt välja toode, mis teile meeldib või mida tunnete. Võib-olla olete kurgipurk. Aga vahest hoopis keskmise kõvadusega hambahari.

Kas olete tähele pannud, et igal tootel on oma teatud omadused, mis kohe silma torkavad? See kas valgendab, lööb särama või lõhnab värskendavalt nagu sidrun. Igal tootel on just talle omane müügiesildis või kindel eesmärk. Igal tootel on selgelt välja öeldud omadused.

Terminiga “kaubamärgi loomine” kirjeldatakse ka teatud toote kasvu ja arengut. Inimene, kes selle kaubamärgi edukuse eest vastutab, on kaubamärgi korraldaja. Meie poolt välja pakutud “elu korraldamise” läbiviimiseks võite kasutada samasuguseid vahendeid, mida kasutatakse kindlate kaubamärkide korraldamiseks.

Paljud kaubamärgi korraldamise põhitõed, mis on osutunud edukaks, kehtivad ka elukorralduse puhul.

Näiteks kasutatakse “väärtuse mudeli” põhimõtet, millega määratakse, mida see kaubamärk meie silmis endast kujutab ja kuidas tarbija seda näeb. Kõik, mida me selle kaubamärgi tarvis edaspidi teeme, selle sisaldus, pakend, reklaam ja pakkumised, tuleneb väärtuse mudelist. Olgu see seep või hambapasta või nõudepesuvahend, peab see omama väärtuse mudelit, et olla edukas.

Sama tähtis on selgitada välja see, milline see toode kunagi ei ole. Te ei saa olla meele järgi kõikidele. Sama tähtis, kui määratleda see, kes olete, on leida aega kindlaks teha, kes te ei ole ja kelleks te mitte kunagi ei saa.

Seega on vaid kolm asja, mida tegema pead:

  1. Leidma ülesse oma kõrgeima eesmärgi
  2. Panema paika teekonna selle saavutamiseks
  3. Tegutsema

Soovime teile kallid lugejad palju jõudu ja edu oma eesmärkide saavutamiseks!

Toimetas Tuuli Mäemat

Monika Kuzmina Peatoimetaja