Avaleht Inspireeriv Merit Raju annab nõu! Kuidas anda uusaastalubadused, mis peaksid vett?
Merit Raju annab nõu! Kuidas anda uusaastalubadused, mis peaksid vett?

Merit Raju annab nõu! Kuidas anda uusaastalubadused, mis peaksid vett?

Uusaastalubadus on nagu iga teine lubadus – see läheb vett vedama, kui sul pole piisavalt motivatsiooni. Aga kuidas motivatsiooni üleval hoida, nii et see ei kaokski?

See on väga lihtne – mida väiksema, jõukohasema, lihtsama eesmärgi endale sead, mida enam suudad selle oma rutiinide loomulikuks osaks teha ning seejuures end millegi sobilikuga tunnustada, seda tõenäolisemalt jätkub nii motivatsiooni kui ka saab see uus harjumus juurutatud.

See aga viib sind sinu suurema eesmärgini.

  • Olla tervem.
  • Jõuda armastatud töö või isegi finantssõltumatuseni.
  • Reisida, armastada, hoida oma lähedasi.
  • Hoida meelerahu enda sees.
  • Alustada oma ettevõtlusega.
  • Luua oma kodu.

Jah, eesmärkide beebisammudeks lahti harutamine ei tähenda, et (kaugemad) eesmärgid peavadki olema väikesed. Vastupidi!

Lihtsalt teekond iga mäe tippu algab esimesest sammust.

Ja sellest, MIKS sa seda teed.

Kui sul pole selge, miks, siis ei jaksa sa ka sellesse tippu sammuda.

Lihtne.

Samamoodi nagu mäkketõusu, peaksid sa oma suured visioonid peenestama võimalikult pisikesteks sammudeks.

“Nüüd hakkan tervislikult elama!” on liiga üldine ja mittemidagi ütlev. Isegi kui sul on see MIKS selle taga olemas.

Kui sa aga mõtled, et kord nädalas vahetad ühe liha sisaldava toidukorra taimse vastu, on see juba täitsa konkreetne ja viib naaatukenegi sinu eesmärgi poole.

Kui sa mõtled, et teed hommikul pool tundi harjutusi või mediteerin tunnike, siis see pole kahjuks üldiselt eriti reaalne pärast esimest kolme nädalat – kui mesinädalad uue harjumusega on möödas. Aga kolm korda iga tiibeti harjutust viiest, kokku umbes kaks minutit – võiks ju juba mõelda? Või kasvõi kolm ettepainutust? Minut meditatsiooni? Täitsa tehtav ju!?

Jah, kaks minutit harjutusi ja üks taimne toidukord pole veel kõik, mis vaja tervislikeks eluviisideks, aga algus on tehtud ja nii on ka reaalne hakata mõtlema järgmise murrangu peale – näiteks kolm taimset toidukorda ja viis kordust igast tiibeti harjutusest?

Mida sa teeksid, kui peaksid kedagi veenma tegema midagi uut, juurutama ühe uue harjumuse, motiveerima teda teisiti käituma? Ilmselt peaksid teda veenma näidates, kui kasulik ja kui lihtne see on. Siis on variant, et sellel kellelgi tekib sisemine motivatsioon, see MIKS ja huvi ja valmisolek proovida. Isegi kui see “keegi” on su enda aju. Okei, proovime!

Oluline on aga veel üks nüanss: uus harjumus soovitatakse siduda mõne olemasoleva külge, et sul oleks reaalselt meeles sellele mõelda.

Post-it külmkapil paistab kiiresti “tapeediks” muutuvat. Meeldetuletus telefonis toimib mõnda aega (proovisin seda uneaja meeldetuletusena).

Aga kõige mõjusam on siiski uue harjumuse pookimine juba toimiva harjumuse juurde.

Näiteks kui otsustasin hakata kergema sünnituse ja sünnitusest taastumise nimel (motivatsioon MIKSist!!) vaagnapõhjalihaste harjutusi tegema, kasutasin olemasoleva harjumusena näiteks hammaste pesemist – iga kord, kui hambaid pesin, treenisin samal ajal vaagnapõhjalihaseid. Polnud post-it’i, polnud vaeva ega pingutust, polnud lisa-ajakulu. Hakkasin neid harjutusi nõndamoodi tegema oma last oodates, kes täna on juba kuueaastane. Toonasest uuest harjumusest sai kiiresti minu igapäevaste harjumuste osa, sest see on lihtsalt nii lihtne ja annab mulle nii palju. Sellist algset tugevat miks’i pole enam vaja, nüüd piisab teadmisest, et see on mulle oluline ja vajalik.

Iga eesmärgi taga saab näha nii suuremat MIKS’i kui ka teekonda. Võta see aeg, et järele mõelda, milline võiks olla sinu miks ja esimene jõukohane samm, milline võiks olla päästiktegevus, mille ajal või järel sa seda teed ja ära unusta ennast iga kord tunnustada! Võid muidugi selleks appi võtta lisaks endale ka oma sõbra või lähedase või isegi sotsiaalmeedia, kellega oma plaane ja edusamme jagada. 🙂

Õnnelikku, õnnestunud aastat sinu unistuste suunas!

Merit Raju
Hingele Pai ajakiri

Kommentaarid