Avaleht Intervjuu Joogaõpetaja Tiina Pappel: jooga aitab oma elu paremaks muuta
Joogaõpetaja Tiina Pappel: jooga aitab oma elu paremaks muuta

Joogaõpetaja Tiina Pappel: jooga aitab oma elu paremaks muuta

Kuidas jooga hoiab ja vajadusel taastab tänapäeva stressirohkes elus nii vaimset, emotsionaalset kui ka füüsilist tervist, kuidas aitab jõuda selgusele oma elu eesmärkides, selgitab Isavara Joogakooli joogaõpetaja Tiina Pappel.

 

Kas joogaga on tõepoolest võimalik muuta enda teadvusseisundeid? Kuidas?

Joogapraktikad on maailmas üks väheseid süsteeme, kuidas jõuda kõige kõrgemate teadvusseisunditeni ja oma tõelise olemuseni, ilma selleks ühtki religiooni, guru ega ainet kasutamata. Meeleseisundi muutmiseks on joogas palju tehnikaid: kehapoosid ehk asanad; elujõu ehk prana juhtimise ja kogumise tehnikad ehk pranayamad, mida tehakse erinevat tüüpi hingamise abil; mitmesugused keskendumistehnikad ja meditatsioonid. Need viivad inimese muutunud teadvuse seisundisse, kus ka ajutegevuses toimuvad muutused: aju hakkab saatma välja teistsuguse sagedusega laineid. Tavapärased, argiteadvusele omased beetalained asenduvad madalama sagedusega alfa- ja teetalainetega. Näiteks on tänaseks juba palju uuritud meditatsiooni ja selle ajal inimesega toimuvat, ning leitud, et see aitab tõhusalt muuta teadvust, mille tulemuseks on kasulikud ja tervendavad mõjud nii füüsilisele kehale kui psüühikale.

Tänaseks on juba palju uuritud meditatsiooni ja selle ajal inimesega toimuvat, ning leitud, et see aitab tõhusalt muuta teadvust.

Mida tähendab muutunud teadvuseseisund?

See tähendab, et inimese tavaline psüühiline olek ehk argiteadvus hakkab muutuma. Argiteadvusele on omane aktiivne mõtlemine, ka pidev hindamine, analüüs, kritiseerimine ja sildistamine. Just selles teadvusseisundis olles kogeme stressi, ärevust, hirmu ja teisi negatiivseid emotsioone. Aju saadab välja beetalaineid (u 13-30Hz).

Muutunud teadvuseseisundis hakkab ajulainete sagedus langema, näiteks kui paneme silmad kinni, pöörame tähelepanu oma hingamisele ja hakkame lõdvestuma, hakkab aju välja saatma alfalaineid (8-13 Hz) ning saavutame suurema kohaloleku, „siin ja praegu“ seisundi. Just sellises seisundis saame olla loomingulised, visualiseerida, kujutelda ja lõõgastuda. See toimub nii joogapooside kui mõnede hingamiste ja meditatsioonide ajal.

Veelgi sügavamalt lõdvestudes saavutame veelgi meditatiivsema, isegi unenäolise või transiseisundi, kus aju tekitab veelgi madalamaid, teetalaineid, ning milles saame kontakti alateadvusega, kus teatavasti on ladustatud kõik meie mälestused-kogemused, allasurutud tunded ja elamused. Selles seisundis viibimine on väga tervendav, loominguliselt inspireeriv ning õnne- ja heaolutunnet tekitav. Ebateadlikult viibime selles öösel magades ja teadlikult sügava meditatsiooni korral erinevate joogameetodite kaudu, teadlikkus aitab veelgi kaasa nende positiivsete mõjude tekkele.

Sügav uni on samuti muutunud teadvuse seisund, kus magades me enam und ei näe ning toimub tõhus organismi puhkus ja taastumine. Samas on see seisund justkui värav kollektiivsesse alateadvusesse, mille kaudu oleme ühenduses arhetüüpsete energiate ja nähtustega, kuid seda valdavas enamuses ise teadvustamata.

Kui kaua peaks joogaga tegelema, et kõrgema teadvusseisundini jõuda?

Joogapraktika, nagu ka teised meetodid, on selline teekond, kus tulemused võivad tulla päris kiiresti, aga võivad ka aega võtta ̶ kõik oleneb inimesest, milline on tema seisund alustades, näiteks tema toitumine ja harjumused ning mis tunnete või mõtetega ta valdavalt elab. Seda, kui kaua aega võtab kõige kõrgemale jõudmine, ei oska keegi ennustada, kuid ajalugu näitab, et selleks läheb siiski vaja pühendunud praktikat, tahtejõudu, distsipliini ja aega.

Samas võib selline mõnus tasakaalu- ja rahuseisund ning suurem selgus mõtetes ja puhtus emotsioonides tekkida juba üsna varsti, pärast mõnda kuud regulaarset praktikat.

Mis on kõrgemates teadvusseisundites teisiti võrreldes madalamatega?

Kõrgemates teadvusseisundites saab võimalikuks keha tervenemine, emotsionaalne tasakaal, rahulolu enda ja maailmaga. Samuti kerkivad esile sellised eksistentsiaalsemad teemad ja küsimused, nagu – kes ma üldse olen? Miks ma siin olen, mis on minu ülesanne? Mida mul on maailmale anda? Need on teemad, milleni n-ö alumiste tasandite energias viibides kunagi ei jõuta, selleks ei tundu kunagi aega jäävat, sest maine ja materiaalne elu mähib sind sedavõrd endasse – ja põhiküsimused on ellujäämine, oma esmavajaduste rahuldamine ja meelelahutuse leidmine, et kogu selle stressiga toime tulla. Nagu suurmeister Shivananda on öelnud: Kas elame vaid selleks, et süüa, magada ja paljuneda ja papaia mahla juua?

Kõrgemates teadvusseisundites muutub inimene energeetiliselt ja tunnetelt-mõtetelt puhtamaks, liigubki mingis mõttes sellelt madalamalt loomalikult (või instinktide) tasandilt jumaliku ja vaimse poole, sest inimestena on meil mõlemad võimalused ja selline duaalne loomus juba ette kodeeritud.

Kõrgemates teadvusseisundites saab võimalikuks keha tervenemine, emotsionaalne tasakaal, rahulolu enda ja maailmaga.

Kuidas inimesed üldse satuvad madalatesse teadvuseseisunditesse?

Siin on nii palju põhjuseid. Jooga näeb kindlasti karmalisi põhjuseid: karma tähendab sanskriti keeles „tegu“ ja karma seadus on väga lihtne ja loogiline: kõik teod (sh mõtted), mida teed, tulevad varem või hiljem samaväärselt ja samas ulatuses sulle tagasi – nii püüdleb loodus kui üks suur ühendatud süsteem alati tasakaalu poole. Kindlasti mängib rolli keskkond ja suguvõsa ning perekond, kuhu me sünnime ja mis hakkab paratamatult meie teadvust vormima, samuti mõjutab ka astroloogiline sünnihetk – sellest saame teatud kosmilised mõjud, mis muidugi on tegelikult palju sügavamad ja mitmekülgsemad, kui lihtsalt inimeste kaheteistkümnesse päikesemärki liigitamine.

Jooga tähendab aga ühendust ja jooga aluspõhimõtteks on idee, et universum ja inimene on teineteise koopiad – üks on lihtsalt hiiglaslik ja teine väga väike, miniatuurne – kuid nad on sarnased ja seepärast saab võimalikuks resonantsi fenomen: see, mis on sinu sees, hakkab resoneerima samalaadse energiaga, mis on väljas, palju võimsamal kujul. Ja kui sa oled madalas teadvusseisundis, hakkad sa sellega resoneeruma ning kui see toimub pidevalt ja pikka aega, kukud üha sügavamale sellesse auku, sest universum on võimas allikas. Seal on kõik olemas, selles mõttes elame küll ühes füüsilises maailmas, kuid meil võivad ometi olla täiesti erinevad maailmakihid peenemas mõttes, mis loovad meist igaühele täpselt sellise reaalsuse, mida sa endale resonantsi teel n-ö külge tõmbad. Kui muudad enda sagedust, hakkab vaikselt ka füüsiline maailm, peegeldus, muutuma.

Jooga tähendab aga ühendust ja jooga aluspõhimõtteks on idee, et universum ja inimene on teineteise koopiad – üks on lihtsalt hiiglaslik ja teine väga väike, miniatuurne.

Kuidas teada saada, millises teadvuseseisundis parasjagu ollakse?

Seda saab kindlaks teha valdavalt selle põhjal, millised on su mõtted ja tunded ning ka vajadused ja eesmärgid. Millest sa valdavalt mõtled, kuhu püüdled? Mis tundega sa elad?

Joogateaduse järgi on universumil seitse erinevat tasandit ja seega on nii ka inimesel, kuna oleme identsed. Neil tasanditel on erinevad omadused ja energeetika ning nii ka inimesel, kelle puhul energia liikumine toimub teatud energeetiliste avauste või väravate kaudu, mida nimetatakse tšakrateks. Kui sind haaravad näiteks väga masendavad tunded, ärevus ja depressioon, stress või segadus, oled üsna madalas vibratsioonis, mis on tasakaalust väljas. Kui tunned tingimusteta armastust, kaastunnet ning sul on kerge andestada halba nii teistele kui ka iseendale, viibid suure tõenäosusega südametasandil, millest kõrgemale jäävad juba väga puhtad teadvusseisundid, kus pole enam nn negatiivseid tundeid-mõtteid.

Kui tunned tingimusteta armastust, kaastunnet ning sul on kerge andestada halba nii teistele kui ka iseendale, viibid suure tõenäosusega südametasandil.

Kui inimene otsustab nüüd ja kohe enda teadvuseseisundit joogaga hakata tõstma, siis mis selleks elus muutma peab? 

Alustuseks oleks soovitatav leida endale hea õpetaja või kool ja hakata lihtsalt praktiseerima – mida regulaarsemalt, seda parem. Näiteks paar-kolm korda nädalas hatha jooga praktikat on suurepärane, kui sinna lisada veel igapäevane meditatsioon, mis ei pea sugugi väga pikk olema, piisab 10-15 minutist. Sellega on juba väga hea algus tehtud.

Loo endale teatud hommiku- või õhturituaalid, kus teed mõttes kokkuvõtted päevast, tunned tänulikkust selle eest, mis su elus hästi on. Veelgi parem oleks see kirja panna. See võimendab kohe seda tüüpi energiat.

Leia endale mingi lemmiktehnika, mis sulle eriti meeldib ja sobib ja tee seda järjepidevalt – võid isegi määrata teatud tähtaja, mille jooksul teed seda iga päev, ülepäeva vms. See on suurepärane väe ja tahtejõu harjutus, mille kaudu võid väga võimsaks oma elu loojaks saada, kui selle edukalt ära teed. Ära siiski võta liiga raskeid või ülejõu käivaid ülesandeid. Selleks võib olla näiteks päikesetervitused, muusikameditatsioon (kus muusika valik on siiski väga oluline!), mingid poosid või hingamised, meditatsioon mantraga või hoopis kellegi omakasupüüdmatu abistamine – võimalusi on väga palju.

Loo endale teatud hommiku- või õhturituaalid, kus teed mõttes kokkuvõtted päevast, tunned tänulikkust selle eest, mis su elus hästi on.

Kommentaarid